Page 17 - Klinika Nr 33–34 (38–39)/2022
P. 17

WPŁYW KLINIK NA PRZYSZŁOŚĆ SPOŁECZNĄ


             realizujących zadania publiczne  czy ustawa z 5.9.2016 r. o usłu-  elektronicznej z różnych przyczyn nie są jeszcze gotowe. Osoby
                                     3
             gach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej . Spektrum obowią-  te będą miały możliwość otrzymywania przesyłki wytworzonej
                                               4
             zujących aktów prawnych należałoby jednak uzupełnić o regulację   elektronicznie i przekonwertowanej do postaci papierowej.
             znacznie przyśpieszającą proces informatyzacji, a jednocześnie   Realizacja podstawowego celu ustawy o doręczeniach elektronicz-
             zapewniającą jednolite standardy w tym obszarze, niezależnie   nych ma zapewnić wszystkim – zarówno podmiotom publicznym,
             od dziedziny, w której są udzielane usługi administracji publicz-  jak i niepublicznym, a w szczególności osobom fizycznym – możli-
             nej. Jako zwiastun nadchodzących zmian, ale przede wszystkim   wość korzystania z jednego, własnego adresu do doręczeń elektro-
             możliwości rozwoju i zwiększenia ich tempa, można potraktować   nicznych, który będzie mógł być wykorzystany do korespondencji
             stworzenie i wdrożenie Elektronicznej Platformy Usług Admini-  ze wszystkimi pozostałymi podmiotami korzystającymi z usług re-
                                5
             stracji Publicznej (ePUAP) . Dotychczasowe doświadczenia z plat-  jestrowanego doręczenia elektronicznego (powstanie baza adresów
             formą ePUAP wskazują jednak na pewne ograniczenia, które unie-  elektronicznych). Spowoduje to także m.in. standaryzację formy
             możliwiają dokonanie skoku naprzód w cyfrową rzeczywistość.   komunikacji usług, odmiejscowienie procesu doręczenia przez
             Nie uwzględniają specyfiki niektórych usług, dziedzinowości ad-  umożliwienie wysyłania i odbierania korespondencji z dowolnego
             ministracji publicznej ani też nie nakłaniają urzędów do wdrożenia   miejsca (brak konieczności informowania każdorazowo o zmianie
             jednolitego funkcjonalnie oprogramowania obsługującego procesy   fizycznego miejsca pobytu). Przedmiotowa zmiana przyczyni się
             związane z realizacją tych usług od A do Z. Przeszkód w rozwoju   również do skrócenia czasu potrzebnego na realizację procesów
             cyfryzacji w polskiej administracji publicznej można zresztą wska-  doręczenia, przy zapewnieniu stronom wzajemnej identyfikacji
             zać znacznie więcej. Dotyczą one przykładowo braku interopera-  i – co najważniejsze – skutecznych prawnie dowodów doręczenia
             cyjności i jednolitego modelu współdziałania pomiędzy systemami   (wysłania i otrzymania korespondencji) . Nie jest to co prawda
                                                                                                9
             informatycznymi zarządzanymi przez poszczególne szczeble pol-  rozwiązanie innowacyjne, jednak nie o innowację tu chodzi,
             skiej administracji, braku odpowiednich kompetencji urzędników   a o skuteczność i powszechność zastosowania tego instrumentu.
             (choć wraz z wymianą kadr w urzędach zaczyna się to już zmie-  Na tle innych państw Unii Europejskiej projektowane polskie e-
             niać), a także pomijania informatyzacji zewnętrznej i obaw urzęd-  -Doręczenia w założeniach pozostają bardzo zbliżone do modelu
                                                                        10
             ników odnośnie do zwolnień będących potencjalnym następstwem   czeskiego .
             postępującej cyfryzacji .                           Omawiana ustawa wpisuje się w aktualne trendy prawne. Już
                             6
             Pandemia COVID-19 i związane z nią obostrzenia (zachęta do po-  10 lat temu Rada Europejska zwróciła się do Komisji Europejskiej
             zostania w domu, utrudniony dostęp do urzędów itd.) spowo-  o wsparcie rozwoju jednolitego rynku cyfrowego przez tworzenie
             dowały skokowy wzrost zainteresowania załatwianiem spraw   odpowiednich warunków sprzyjających wzajemnemu transgranicz-
             administracyjnych on line, bez konieczności osobistego stawien-  nemu uznawaniu głównych aktywatorów, takich jak elektroniczna
             nictwa w urzędzie. Wejście w życie z dniem 1.7.2021 r. ustawy   identyfikacja, dokumenty elektroniczne, podpisy elektroniczne
                                                  7
             z 18.11.2020 r. o doręczeniach elektronicznych , która stanowi   i usługi doręczeń elektronicznych, oraz odpowiednich warunków
             dużą rewolucję w przesyłaniu, odbieraniu i wymianie dokumentów   sprzyjających interoperacyjności usług administracji elektronicznej
                                                                                    11
             pomiędzy podmiotami publicznymi, ale także z podmiotami niepu-  w całej Unii Europejskiej . Odpowiedzią na to było m.in. wspo-
             blicznymi (w tym osobami fizycznymi), stanowi odpowiedź na po-  mniane rozporządzenie 910/2014.
             trzeby obecnej rzeczywistości, choć jest wynikiem procesu mają-  Ustawa o doręczeniach elektronicznych stanowi również odpo-
             cego swoje źródła, zanim świat dotknęło nieszczęście pandemii.  wiedź na Deklarację ministerialną w sprawie administracji elektro-
             Kluczowym celem omawianej ustawy jest dokonanie znaczącej   nicznej, podpisaną w Tallinie 6.10.2017 r. (Tallinn Declaration on
             zmiany w sposobie wymiany korespondencji urzędowej. Domyślny   eGovernment), w której wskazano m.in. na zasadę domyślności
             sposób wymiany tej korespondencji ma stanowić publiczna usługa   cyfrowej i powszechności. Zgodnie z tą zasadą usługi publiczne
             rejestrowanego doręczenia elektronicznego świadczona na zasa-  mają być dostępne w postaci cyfrowej, która powinna być formą
             dach analogicznych do uregulowań rozporządzenia Parlamentu   domyślną, jednakże państwo ma także zapewnić alternatywne
             Europejskiego i Rady (UE) Nr 910/2014 z 23.7.2014 r. w spra-  drogi komunikacji obywatelom niechcącym lub niemogącym z nich
             wie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu   skorzystać w cyfrowej postaci .
                                                                                       12
             do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchyla-  Na tle powyższych ustaleń powstaje pytanie, czy nie jest zaskakują-
             jącego dyrektywę 1999/93/WE  (dalej „rozporządzenie 910/2014”)   cym zbiegiem okoliczności wprowadzanie omawianych rozwiązań
                                   8
             dla kwalifikowanych usług rejestrowanego doręczenia elektronicz-  z przeżywaną obecnie sytuacją epidemiczną. Nie ulega wątpliwości,
             nego. Przy wykorzystaniu tej usługi będzie realizowana wymiana   że charakter ustawy wychodzi naprzeciw tej rzeczywistości, choć
             korespondencji wymagającej przez nadawcę potwierdzenia nada-  może mieć zastosowanie także w przypadku innych trudnych zda-
             nia lub odbioru. Uzupełnieniem tego sposobu obiegu korespon-  rzeń, np. klęsk żywiołowych czy innych stanów nadzwyczajnych.
             dencji stanie się publiczna usługa hybrydowa zapewniająca pod-  W tym obszarze jej pojawienie się należy uznać za pozytywny znak
             miotom publicznym wysyłkę korespondencji w domyślnej postaci   nadchodzących zmian, będących konsekwencją nieuchronnie ewo-
             elektronicznej również w kontaktach z osobami wykluczonymi   luującej rzeczywistości.
             cyfrowo lub takimi, które na wymianę korespondencji w postaci   Omawiana ustawa o doręczeniach elektronicznych zmienia nie-
                                                                 które przepisy procesowe i materialne w Polsce, nowelizując przy
             3   Dz.U. z 2022 r. poz. 2070.                      tym aż 86 innych ustaw. Nie ulega wątpliwości, że jeśli przyjmie się
             4   Dz.U. z 2021 r. poz. 1797.
             5   Ogólnopolska platforma teleinformatyczna służąca do komunikacji obywate-  9   Uzasadnienie rządowego projektu ustawy o doręczeniach elektronicznych, druk
              li z jednostkami administracji publicznej w ujednolicony, standardowy sposób.   sejmowy Nr 239 z 6.2.2020 r. (zob. http://sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/PrzebiegProc.
              Zbudowana w ramach projektu ePUAP-WKP.              xsp?id=74950F8629B773C2C125850C00390DD0, dostęp: 1.4.2021 r.), s. 7.
             6   D. Chaba, Warunki cyfryzacji samorządu terytorialnego w Polsce, Samorząd Tery-  10   Ocena Skutków Regulacji, druk Nr 239 (źródło jw.), s. 9.
              torialny 2021, Nr 5, s. 11–20, Lex/el. 2021.       11   Rozporządzenie 910/2014, preambuła, motyw 6.
             7   Dz.U. z 2022 r. poz. 569 i 1002.                12   Uzasadnienie rządowego projektu ustawy o doręczeniach elektronicznych,
             8   Dz.Urz. UE L Nr 257, s. 73.                      s. 9–10.

             16 KLINIKA Nr 33–34 (38–39)/2022                                                           fupp.org.pl



                                                                                                               16.02.2023   11:43
        Klinika 33-34(38-39) 2022-2023.indb   16                                                               16.02.2023   11:43
        Klinika 33-34(38-39) 2022-2023.indb   16
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22