Page 18 - Klinika Nr 33–34 (38–39)/2022
P. 18

WPŁYW KLINIK NA PRZYSZŁOŚĆ SPOŁECZNĄ


             powszechnie w polskiej rzeczywistości prawnej, spowoduje daleko   przy zachowaniu wymogu uzupełnienia takiego dokumentu o imię
             idące przemiany, skutkujące rozwojem elektronicznych form urzę-  i nazwisko osoby opatrującej pismo pieczęcią.
             dowej komunikacji na styku podmiotów publicznych i obywateli   Kwestia unormowana w art. 14 § 1b KPA kreuje podstawy dla
             oraz przekształci dotychczasowe ścieżki postępowania w tej dzie-  zautomatyzowanego załatwiania spraw przy wykorzystaniu pism
             dzinie życia społecznego.                           opatrzonych elektroniczną pieczęcią organu administracji publicz-
                                                                 nej. Takie rozwiązanie pozwoli na automatyczne generowanie za-
             Zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego    świadczeń i potwierdzeń oraz w znacznym stopniu przyczyni się
             Zmiany wprowadzone przez ustawę o doręczeniach elektronicz-  do wyeliminowania błędów wywołanych przez czynnik ludzki,
             nych w odniesieniu do ustawy z 14.6.1960 r. – Kodeks postępowa-  co jest formą zabezpieczenia organu . Jak zauważa M. Wilbrandt-
                                                                                            14
             nia administracyjnego (dalej: KPA), koncentrują się wokół rozwią-  -Gotowicz przedmiotowy przepis nie powinien być stosowany
             zania wprowadzającego zasadę równoważności pism stanowiących   w sprawach wymagających wydania decyzji administracyjnej
             formę załatwienia sprawy administracyjnej, a sporządzonych za-  z uwagi na istnienie zagrożeń wobec gwarancji praw procesowych
             równo w postaci elektronicznej, jak i w postaci tradycyjnej – papie-  jednostki. Ponadto zautomatyzowanie opisywanego procesu wią-
             rowej. Nowe rozwiązania dotyczą także ujednolicenia mechanizmu   załoby się z obligatoryjną zmianą definicji aktu administracyjnego,
             komunikacji z organami administracji publicznej poprzez usługę   który uznaje się obecnie za oświadczenie woli organu .
                                                                                                         15
             rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publiczną usługę   Konsekwencją norm wynikających z art. 14 § 1b KPA jest art. 14
             hybrydową. Przez usługę rejestrowanego doręczenia elektronicz-  § 1c, który reguluje załatwianie spraw poprzez wykorzystanie
             nego rozumie się usługę umożliwiającą przesłanie danych między   usług on line udostępnianych przez organy administracji pu-
             organem a stroną drogą elektroniczną i zapewniającą dowody dorę-  blicznej. Identyfikacja osoby zainteresowanej odbywa się również
             czenia, w tym dowód wysłania i otrzymania danych, oraz chroniącą   w sposób elektroniczny. To rozwiązanie istotnie usprawni działa-
             przesyłane dane przed ryzykiem utraty, kradzieży, uszkodzenia   nia organu i wpłynie pozytywnie na szybkość załatwienia sprawy.
             lub jakiejkolwiek nieupoważnionej zmiany. Natomiast publiczną   Ponadto nowy przepis art. 14 § 1d stwarza możliwość kierowania
             usługę hybrydową definiuje się jako usługę pocztową świadczoną   wszelkich pism do organów administracji publicznej w postaci pa-
             przez wyznaczonego do tego celu operatora, jeżeli nadawcą prze-  pierowej lub elektronicznej.
             syłki listowej jest podmiot publiczny. Regulacje zawarte w usta-  Powyższe uregulowania wiążą się z koniecznością stworzenia bazy
             wie nie wskazują wprost, czy strona, składając wniosek, będzie   adresów elektronicznych obywateli. Wdrożenie takiej bazy spo-
             mogła skorzystać z publicznej usługi hybrydowej. Ta kwestia zo-  woduje uproszczenie zasad dotyczących wnoszenia i doręczania
             stała uszczegółowiona w uzasadnieniu do projektu ustawy, gdzie   pism. W obecnej sytuacji, wysyłając pismo do podmiotu niepu-
             doprecyzowano, że do korzystania z publicznej usługi hybrydowej   blicznego, adresat otrzymuje informację na pocztę elektroniczną,
             uprawnione są tylko podmioty publiczne.             gdzie może odebrać pismo i się z nim zapoznać. Taka forma nie
             Znacznej rewolucji podlega obowiązująca dotąd zasada zała-  zapewnia gwarancji potwierdzenia otrzymania powiadomienia i pi-
             twiania spraw w formie pisemnej lub w formie dokumentu elek-  sma, co jest istotne chociażby z punktu widzenia liczenia terminów
             tronicznego. Dotychczas wykorzystywany zwrot „dokument   procesowych. Ponadto organ jest zobligowany do weryfikacji zgody
             elektroniczny” nie jest trafny, ponieważ dane zawarte w takim   na doręczenie elektroniczne. Przy korzystaniu z publicznej usługi
             dokumencie nie muszą być wyrażone w formie pisemnej; zgodnie   rejestrowanego doręczenia elektronicznego nastąpi ono na adres
             z definicją może być to na przykład nagranie dźwiękowe lub wi-  do doręczeń elektronicznych wpisany do bazy adresów elektronicz-
             deo. Unormowanie to jest potencjalnym źródłem zagrożenia w sy-  nych, natomiast w przypadku prowadzenia sprawy przez pełno-
             tuacji, kiedy nie określono wzoru dla dokumentu elektronicznego   mocnika – na adres do doręczeń elektronicznych wskazany w pi-
             i strona, korzystając z możliwości załatwienia sprawy za pomocą   śmie. W przypadku braku adresu w bazie adresów elektronicznych
             tej formy, prześle organowi dokument elektroniczny nie wyrażony   doręczenie następuje na adres do doręczeń elektronicznych skoja-
             za pomocą znaków pisma.                             rzony z kwalifikowaną usługą rejestrowanego doręczenia elektro-
             Dokonana na gruncie wprowadzanej ustawy zmiana polegająca   nicznego, z którego wniesiono podanie.
             na znowelizowaniu art. 14 KPA i dodaniu uzupełniającego normy   Przytoczone uregulowania będą skutkować znacznym ułatwieniem
             prawne w nim zawarte § 1a równoważy formę pisma w postaci pa-  w obiegu dokumentacji administracyjnej i stanowią rozwiązanie
             pierowej z pismem w postaci elektronicznej . Pisma bezsprzecz-  alternatywne dla konieczności tworzenia wielu odrębnych syste-
                                              13
             nie muszą zostać opatrzone podpisem, odpowiednio dobranym   mów doręczeń i komunikacji stosowanych przez różne podmioty
             do wykorzystywanej formy. W przypadku zatem posługiwania się   wykonujące zadania publiczne. Niektóre z nich, jak na przykład Za-
             pismem w postaci papierowej opatruje się go podpisem własno-  kład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS), aby poradzić sobie z dorę-
             ręcznym, natomiast przy pismach w postaci elektronicznej używa   czeniami, musiały stworzyć swój wewnętrzny system komunikacji.
             się podpisu elektronicznego, tj. kwalifikowanego podpisu elektro-  To rozwiązanie jest uciążliwe dla obywateli załatwiających sprawy
             nicznego, podpisu zaufanego lub podpisu osobistego. Wskazany   administracyjne we wspomnianej instytucji z uwagi na koniecz-
             przepis zapewnia brak konieczności każdorazowego doprecyzowa-  ność utworzenia specjalnego konta na platformie ZUS do komuni-
             nia w poszczególnych przepisach dotyczących podań, wniosków,   kacji tylko z tym organem administracji publicznej. Po wprowadze-
             decyzji, postanowień, wezwań, zaświadczeń oraz innych rodzajów   niu omawianej ustawy ten problem zostanie rozwiązany. Powstanie
             pism dyspozycji dotyczącej formy elektronicznej. Dodatkowo ure-  specjalna baza adresów elektronicznych, a nadawca pisma uzyska
             gulowano możliwość posługiwania się pismem opatrzonym kwali-  pewność, że doręczenie na wybrany z bazy adres jest skuteczne;
             fikowaną pieczęcią elektroniczną organu administracji publicznej   będzie bowiem dysponował stosownym dowodem doręczenia.

                                                                 14   M. Wierzbowski, [w:] R. Hauser, M. Wierzbowski (red.), Kodeks postępowania admi-
                                                                   nistracyjnego. Komentarz, Legalis 2021, art. 14.
             13   P.M. Przybysz, Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz aktualizowa-  15   M. Wilbrandt-Gotowicz, [w:] M. Wilbrandt-Gotowicz (red.), Doręczenia elektronicz-
               ny, Lex/el. 2022, art. 14.                          ne. Komentarz, LEX/el. 2021, art. 61.

             edukacjaprawnicza.pl                                                       KLINIKA Nr 33–34 (38–39)/2022  17



                                                                                                               16.02.2023   11:43
        Klinika 33-34(38-39) 2022-2023.indb   17                                                               16.02.2023   11:43
        Klinika 33-34(38-39) 2022-2023.indb   17
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23