Page 19 - Klinika Nr 33–34 (38–39)/2022
P. 19

WPŁYW KLINIK NA PRZYSZŁOŚĆ SPOŁECZNĄ


             Ważnym aspektem dla osób fizycznych i przedsiębiorców jest i to,   miało postać dokumentu elektronicznego, będzie możliwe wów-
             że dostęp do logowania do systemu podmiotu publicznego będzie   czas, gdy pismo nie może zostać doręczone w sposób elektro-
             możliwy z wykorzystaniem swojego adresu elektronicznego do do-  niczny, a organ zdecyduje o niezbędności doręczenia wydruku .
                                                                                                                17
             ręczeń elektronicznych. W związku z tym zmiany wprowadzone   Doręczenie zostanie uznane za skuteczne, zgodnie z art. 42
             w zakresie art. 39 KPA kształtują zasadę, zgodnie z którą organ   ustawy o doręczeniach elektronicznych, w chwili wskazanej
             doręcza pisma w postaci elektronicznej na adres do doręczeń elek-  w dowodzie otrzymania. Doręczenie nastąpi zatem w momencie
             tronicznych wskazany w bazie lub taki, z którego złożono poda-  odebrania korespondencji, kiedy adresatem jest podmiot niepu-
             nie. Od tej zasady przewidziano jeden wyjątek, mianowicie kiedy   bliczny, natomiast gdy adresatem jest podmiot publiczny, dorę-
             adresat przebywa w siedzibie organu administracji publicznej,   czenie uznaje się za skuteczne w chwili wpływu korespondencji.
             dopuszczalne jest doręczenie do rąk własnych. Jeżeli adresat nie   W przypadku nieodebrania pisma, po upływie 14 dni od wska-
             będzie posiadał elektronicznego adresu do doręczeń, wtedy organ   zanego w dowodzie otrzymania dnia wpłynięcia korespondencji
             skorzysta z usługi hybrydowej, zgodnie z którą doręczenie zostanie   przesłanej przez podmiot publiczny na adres do doręczeń elektro-
             zrealizowane w formie tradycyjnej albo przez pracowników urzędu   nicznych podmiotu niepublicznego, nastąpi skuteczne doręczenie
             obsługującego organ lub inne upoważnione osoby lub organy.   poprzez zaistnienie fikcji doręczenia. Ponadto na podstawie no-
             Ostatecznością będzie skorzystanie z tradycyjnej przesyłki reje-  wego brzmienia art. 61 § 3a KPA za datę wszczęcia postępowania
             strowanej, kiedy wszystkie powyższe metody nie będą dostępne.   na żądanie strony wniesione drogą elektroniczną uznaje się dzień
             Warto przytoczyć głos przedstawicieli doktryny prawniczej w tym   wystawienia dowodu otrzymania żądania.
             zakresie, którzy uważają, że zaniechanie doręczenia w sposób elek-  Zgodnie ze wskazaniem uzasadnienia do projektu ustawy po-
             troniczny nie sposób uznać za wadę znaczącą, jeśli dokument zo-  zostałe zmiany w KPA są konsekwencją zmian wprowadzonych
                                                                                    3
             stał doręczony w inny sposób, tak że adresat miał możliwość za-  w art. 14 oraz art. 39–39 . W związku z wprowadzeniem ogólnej
                                16
             znajomić się z jego treścią .                       zasady, że każda sprawa może być załatwiona z wykorzystaniem
             W przypadku decyzji z rygorem natychmiastowej wykonalności   pism w postaci elektronicznej, oraz wymagań dotyczących pod-
             czy w sprawach osobowych funkcjonariuszy oraz żołnierzy zawo-  pisywania i doręczania takich pism, uproszczone i odpowiednio
             dowych albo jeśli wymaga tego ważny interes publiczny, w tym   doprecyzowane zostały normy zawarte w art. 33, art. 35, art. 37,
             istotne interesy państwa, doręczenie może nastąpić poprzez trady-  art. 40, art. 41, art. 42, art. 46, art. 50, art. 54, art. 57, art. 61,
             cyjną przesyłkę rejestrowaną lub za pośrednictwem pracowników   art. 63, art. 66a, art. 72, art. 76a, art. 91, art. 107, art. 109,
             organu lub inne upoważnione osoby lub organy. W tych przypad-  art. 117, art. 119, art. 120, art. 122b, art. 122f, art. 124, art. 125,
             kach przepisów o konieczności wcześniejszej weryfikacji możliwo-  art. 138, art. 163c, art. 217, art. 220, art. 238 i art. 268a zawiera-
             ści doręczenia z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego   jące szczególne uwarunkowania dla załatwiania spraw drogą elek-
             doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej nie   troniczną w przypadku określonych rodzajów pism.
             będzie się stosować.
             Wprowadzone ustawą o doręczeniach elektronicznych zmiany   Spojrzenie na lidera
             wpisują się w proces elektronizacji nie tylko usług administracji   Polska poprzez wprowadzenie do porządku prawnego ustawy
             publicznej, ale generalnie usług prawnych związanych z funkcjo-  o doręczeniach elektronicznych w znacznym stopniu przyspiesza
             nowaniem podmiotów publicznych i prywatnych oraz przedsię-  w kierunku pełnej cyfryzacji. Niestety daleko nam jeszcze do kra-
             biorstw i osób fizycznych. Zrewolucjonizowana zasada doręczeń   jów, które są postrzegane jako liderzy w tej dziedzinie, a w tym
                                                                      18
             zapewnia dominującą rolę elektronicznej formie obiegu kore-  Estonii .
             spondencji, z którą będą musiały się oswoić nie tylko organy pu-  O tym, że zarówno e-doręczenia, jak i wszelakie e-usługi w admi-
             bliczne, lecz także obywatele i prawnicy. Taką reformę należy oce-  nistracji są szansą na usprawnienie funkcjonowania administracji
             nić jako pozytywną mimo konieczności gruntownej przebudowy   publicznej oraz poprawę jakości świadczonych usług publicznych,
             mentalności społeczeństwa przyzwyczajonego do tradycyjnej,   możemy się przekonać dzięki przykładowi naszego sąsiada, bo-
             papierowej formy kontaktu z urzędami, ponieważ przyczyni się   wiem to właśnie w Estonii aż 99% (!) usług w zakresie administracji
             ona do ułatwienia komunikacji i zwiększenia szybkości załatwia-  publicznej jest świadczone za pośrednictwem systemu elektronicz-
             nia spraw, a co za tym idzie – generalnie działania administracji   nego i są one dostępne w wymiarze 24h/7, ponadto liczba używa-
             publicznej.                                         nych w tym kraju elektronicznych podpisów cyfrowych jest więk-
                                                                                                  19
             Nowe zasady doręczania pism wykluczają preferencje stosowa-  sza niż w pozostałej części Unii Europejskiej .
             nia tradycyjnej przesyłki rejestrowanej, w związku z czym ustawa   Dla Estonii kwestia wprowadzanych obecnie w Polsce doręczeń
             o doręczeniach elektronicznych uchyla art. 39  KPA – sposoby   elektronicznych nie jest niczym rewolucyjnym. Kraj ten ze względu
                                                 2
             doręczeń, zasada oficjalności doręczeń. Ponadto uchyleniu ule-  na swój bardzo wysoki poziom cyfryzacji korzysta z tego rodzaju
             gnie także art. 46 § 3–10 KPA z uwagi na fakt braku stanów fak-  doręczeń już od dawna.
             tycznych umożliwiających zastosowanie wskazanych przepisów   Podstawą działania e-administracji w Estonii jest przede wszyst-
             po wprowadzeniu zmian. Regulacje te pozwalały dotychczas   kim zdecentralizowany system X-Road, który pozwala przekazy-
             na określenie momentu skutecznego doręczenia oraz zaistnienie   wać informacje pomiędzy poszczególnymi urzędami. E-usługi nie
             fikcji doręczenia. Z chwilą wejścia w życie ustawy o doręczeniach
             elektronicznych wystarczający będzie dowód wysłania, co zostało
                                               3
             doprecyzowane w znowelizowanym art. 39  KPA – doręczenie
             wydruku pisma uzyskanego z systemu teleinformatycznego. Do-  17   P.M. Przybysz, Kodeks postępowania administracyjnego, art. 39(3).
                                                                 18
                                                                    J. Barker, Confident Cyber Security: How to Get Started in Cyber Security and
             ręczenie wydruku pisma w formie papierowej, które uprzednio   Futureproof Your Career, Londyn 2020, s. 158.
                                                                 19   Sreenath Majumder, Anuradha SenGupta, The Political Economy of Digital Au-
             16   D.J. Kościuk, Realizacja zasady oficjalności doręczeń w postępowaniach admini-  tomation: Measuring its Impact on Productivity, Economic Growth, and Con-
              stracyjnych po wejściu w życie ustawy o doręczeniach elektronicznych, Przegląd   sumption, Routledge, 2020, zob. https://e-estonia.com/solutions/ [dostęp:
              Ustawodawstwa Gospodarczego 2021, Nr 8(878), s. 42.  6.4.2021 r.].
             18 KLINIKA Nr 33–34 (38–39)/2022                                                           fupp.org.pl



        Klinika 33-34(38-39) 2022-2023.indb   18                                                               16.02.2023   11:43
                                                                                                               16.02.2023   11:43
        Klinika 33-34(38-39) 2022-2023.indb   18
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24