Page 19 - Klinika Nr 33–34 (38–39)/2022
P. 19
WPŁYW KLINIK NA PRZYSZŁOŚĆ SPOŁECZNĄ
Ważnym aspektem dla osób fizycznych i przedsiębiorców jest i to, miało postać dokumentu elektronicznego, będzie możliwe wów-
że dostęp do logowania do systemu podmiotu publicznego będzie czas, gdy pismo nie może zostać doręczone w sposób elektro-
możliwy z wykorzystaniem swojego adresu elektronicznego do do- niczny, a organ zdecyduje o niezbędności doręczenia wydruku .
17
ręczeń elektronicznych. W związku z tym zmiany wprowadzone Doręczenie zostanie uznane za skuteczne, zgodnie z art. 42
w zakresie art. 39 KPA kształtują zasadę, zgodnie z którą organ ustawy o doręczeniach elektronicznych, w chwili wskazanej
doręcza pisma w postaci elektronicznej na adres do doręczeń elek- w dowodzie otrzymania. Doręczenie nastąpi zatem w momencie
tronicznych wskazany w bazie lub taki, z którego złożono poda- odebrania korespondencji, kiedy adresatem jest podmiot niepu-
nie. Od tej zasady przewidziano jeden wyjątek, mianowicie kiedy bliczny, natomiast gdy adresatem jest podmiot publiczny, dorę-
adresat przebywa w siedzibie organu administracji publicznej, czenie uznaje się za skuteczne w chwili wpływu korespondencji.
dopuszczalne jest doręczenie do rąk własnych. Jeżeli adresat nie W przypadku nieodebrania pisma, po upływie 14 dni od wska-
będzie posiadał elektronicznego adresu do doręczeń, wtedy organ zanego w dowodzie otrzymania dnia wpłynięcia korespondencji
skorzysta z usługi hybrydowej, zgodnie z którą doręczenie zostanie przesłanej przez podmiot publiczny na adres do doręczeń elektro-
zrealizowane w formie tradycyjnej albo przez pracowników urzędu nicznych podmiotu niepublicznego, nastąpi skuteczne doręczenie
obsługującego organ lub inne upoważnione osoby lub organy. poprzez zaistnienie fikcji doręczenia. Ponadto na podstawie no-
Ostatecznością będzie skorzystanie z tradycyjnej przesyłki reje- wego brzmienia art. 61 § 3a KPA za datę wszczęcia postępowania
strowanej, kiedy wszystkie powyższe metody nie będą dostępne. na żądanie strony wniesione drogą elektroniczną uznaje się dzień
Warto przytoczyć głos przedstawicieli doktryny prawniczej w tym wystawienia dowodu otrzymania żądania.
zakresie, którzy uważają, że zaniechanie doręczenia w sposób elek- Zgodnie ze wskazaniem uzasadnienia do projektu ustawy po-
troniczny nie sposób uznać za wadę znaczącą, jeśli dokument zo- zostałe zmiany w KPA są konsekwencją zmian wprowadzonych
3
stał doręczony w inny sposób, tak że adresat miał możliwość za- w art. 14 oraz art. 39–39 . W związku z wprowadzeniem ogólnej
16
znajomić się z jego treścią . zasady, że każda sprawa może być załatwiona z wykorzystaniem
W przypadku decyzji z rygorem natychmiastowej wykonalności pism w postaci elektronicznej, oraz wymagań dotyczących pod-
czy w sprawach osobowych funkcjonariuszy oraz żołnierzy zawo- pisywania i doręczania takich pism, uproszczone i odpowiednio
dowych albo jeśli wymaga tego ważny interes publiczny, w tym doprecyzowane zostały normy zawarte w art. 33, art. 35, art. 37,
istotne interesy państwa, doręczenie może nastąpić poprzez trady- art. 40, art. 41, art. 42, art. 46, art. 50, art. 54, art. 57, art. 61,
cyjną przesyłkę rejestrowaną lub za pośrednictwem pracowników art. 63, art. 66a, art. 72, art. 76a, art. 91, art. 107, art. 109,
organu lub inne upoważnione osoby lub organy. W tych przypad- art. 117, art. 119, art. 120, art. 122b, art. 122f, art. 124, art. 125,
kach przepisów o konieczności wcześniejszej weryfikacji możliwo- art. 138, art. 163c, art. 217, art. 220, art. 238 i art. 268a zawiera-
ści doręczenia z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego jące szczególne uwarunkowania dla załatwiania spraw drogą elek-
doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej nie troniczną w przypadku określonych rodzajów pism.
będzie się stosować.
Wprowadzone ustawą o doręczeniach elektronicznych zmiany Spojrzenie na lidera
wpisują się w proces elektronizacji nie tylko usług administracji Polska poprzez wprowadzenie do porządku prawnego ustawy
publicznej, ale generalnie usług prawnych związanych z funkcjo- o doręczeniach elektronicznych w znacznym stopniu przyspiesza
nowaniem podmiotów publicznych i prywatnych oraz przedsię- w kierunku pełnej cyfryzacji. Niestety daleko nam jeszcze do kra-
biorstw i osób fizycznych. Zrewolucjonizowana zasada doręczeń jów, które są postrzegane jako liderzy w tej dziedzinie, a w tym
18
zapewnia dominującą rolę elektronicznej formie obiegu kore- Estonii .
spondencji, z którą będą musiały się oswoić nie tylko organy pu- O tym, że zarówno e-doręczenia, jak i wszelakie e-usługi w admi-
bliczne, lecz także obywatele i prawnicy. Taką reformę należy oce- nistracji są szansą na usprawnienie funkcjonowania administracji
nić jako pozytywną mimo konieczności gruntownej przebudowy publicznej oraz poprawę jakości świadczonych usług publicznych,
mentalności społeczeństwa przyzwyczajonego do tradycyjnej, możemy się przekonać dzięki przykładowi naszego sąsiada, bo-
papierowej formy kontaktu z urzędami, ponieważ przyczyni się wiem to właśnie w Estonii aż 99% (!) usług w zakresie administracji
ona do ułatwienia komunikacji i zwiększenia szybkości załatwia- publicznej jest świadczone za pośrednictwem systemu elektronicz-
nia spraw, a co za tym idzie – generalnie działania administracji nego i są one dostępne w wymiarze 24h/7, ponadto liczba używa-
publicznej. nych w tym kraju elektronicznych podpisów cyfrowych jest więk-
19
Nowe zasady doręczania pism wykluczają preferencje stosowa- sza niż w pozostałej części Unii Europejskiej .
nia tradycyjnej przesyłki rejestrowanej, w związku z czym ustawa Dla Estonii kwestia wprowadzanych obecnie w Polsce doręczeń
o doręczeniach elektronicznych uchyla art. 39 KPA – sposoby elektronicznych nie jest niczym rewolucyjnym. Kraj ten ze względu
2
doręczeń, zasada oficjalności doręczeń. Ponadto uchyleniu ule- na swój bardzo wysoki poziom cyfryzacji korzysta z tego rodzaju
gnie także art. 46 § 3–10 KPA z uwagi na fakt braku stanów fak- doręczeń już od dawna.
tycznych umożliwiających zastosowanie wskazanych przepisów Podstawą działania e-administracji w Estonii jest przede wszyst-
po wprowadzeniu zmian. Regulacje te pozwalały dotychczas kim zdecentralizowany system X-Road, który pozwala przekazy-
na określenie momentu skutecznego doręczenia oraz zaistnienie wać informacje pomiędzy poszczególnymi urzędami. E-usługi nie
fikcji doręczenia. Z chwilą wejścia w życie ustawy o doręczeniach
elektronicznych wystarczający będzie dowód wysłania, co zostało
3
doprecyzowane w znowelizowanym art. 39 KPA – doręczenie
wydruku pisma uzyskanego z systemu teleinformatycznego. Do- 17 P.M. Przybysz, Kodeks postępowania administracyjnego, art. 39(3).
18
J. Barker, Confident Cyber Security: How to Get Started in Cyber Security and
ręczenie wydruku pisma w formie papierowej, które uprzednio Futureproof Your Career, Londyn 2020, s. 158.
19 Sreenath Majumder, Anuradha SenGupta, The Political Economy of Digital Au-
16 D.J. Kościuk, Realizacja zasady oficjalności doręczeń w postępowaniach admini- tomation: Measuring its Impact on Productivity, Economic Growth, and Con-
stracyjnych po wejściu w życie ustawy o doręczeniach elektronicznych, Przegląd sumption, Routledge, 2020, zob. https://e-estonia.com/solutions/ [dostęp:
Ustawodawstwa Gospodarczego 2021, Nr 8(878), s. 42. 6.4.2021 r.].
18 KLINIKA Nr 33–34 (38–39)/2022 fupp.org.pl
Klinika 33-34(38-39) 2022-2023.indb 18 16.02.2023 11:43
16.02.2023 11:43
Klinika 33-34(38-39) 2022-2023.indb 18