Page 17 - "Klinika" Nr 37-38 (42-43) 2024
P. 17

WPŁYW KLINIK NA PRZYSZŁOŚĆ SPOŁECZNĄ

                           Rola uniwersyteckich



                           poradni prawnych



                           we wzmacnianiu

        mgr Maria Januszczyk*
                           ochrony prawnej



                           zwierząt bezdomnych





        r.pr. Emilia Kudasik-Gil**


        Wprowadzenie
        Z perspektywy współczesności jedną z kluczowych ról klinik prawa   na to, że opiniowanie gminnych programów stanowi jedno z nie-
        wydaje się uwrażliwianie studentów na istniejące i zaniedbane   wielu narzędzi prawnych służących wpływaniu na politykę jedno-
                              1
        przez praktykę obszary prawa . Co więcej, pełnią one również nie-  stek samorządu terytorialnego w zakresie właściwego traktowania
        zwykle istotną funkcję w kontekście dostępu do pomocy prawnej   zwierząt – jawi się jako istotny problem. Jedną z przyczyn tego
        świadczonej pro publico bono dla grup, które z różnych przyczyn nie   zjawiska wydaje się właśnie brak wiedzy prawniczej niezbędnej
        mogą sobie pozwolić na sfinansowanie profesjonalnego pełnomoc-  do analizy projektów uchwał i sporządzenia opinii. Pomoc w tym
        nika . Tak przedstawiona charakterystyka klinik mogłaby stanowić   zakresie zapewniać mogliby studenci świadczący pomoc prawną
           2
        odpowiedź na palące problemy w zakresie prawnej ochrony zwie-  w ramach kliniki prawa.
        rząt, która dzięki stopniowemu wzrostowi świadomości społecznej   Celem niniejszego artykułu jest ukazanie funkcji gminnych progra-
        zaczyna odgrywać coraz bardziej doniosłe znaczenie .   mów opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz roli, jaką mogłyby
                                               3
        Zapobieganie bezdomności zwierząt i zapewnienie opieki bezdom-  odgrywać uniwersyteckie kliniki prawa we wzmacnianiu prawnej
        nym zwierzętom oraz ich wyłapywanie należy – zgodnie z art. 11   ochrony zwierząt poprzez wsparcie organizacji prozwierzęcych
        ust. 1 ustawy z 21.8.1997 r. o ochronie zwierząt  – do zadań   w ich opiniowaniu. Pytanie badawcze, na które postanowiono od-
                                               4
        własnych gminy. Każdego roku rada gminy przyjmuje w drodze   powiedzieć, prowadząc rozważania w niniejszym tekście, dotyczy
        uchwały program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapo-  możliwości edukowania klinicznego w zakresie ochrony zwierząt
        biegania bezdomności zwierząt, który obejmuje regulacje ukierun-  objętych regulacjami gminnych programów opieki nad zwierzę-
        kowane m.in. na zapewnienie bezdomnym zwierzętom miejsca oraz   tami bezdomnymi i zapobiegania bezdomności zwierząt, w tym
        opieki w schronisku, a także zapewnienie ich odławiania, opiekę   współpracy pomiędzy studentami klinicystami a organizacjami
        nad wolno żyjącymi kotami czy też zapewnienie całodobowej opieki   prozwierzęcymi w zakresie opiniowania ich projektów oraz ewen-
        weterynaryjnej w przypadkach zdarzeń drogowych z udziałem zwie-  tualnego wpływu udziału klinik w opiniowaniu gminnych progra-
        rząt. Zanim program zostanie uchwalony, jego projekt przekazany   mów na kształtowanie aktów prawa miejscowego obejmującego
        zostać powinien przez organ wykonawczy gminy do zaopiniowania   wskazaną problematykę.
        m.in. organizacjom społecznym, których statutowym celem dzia-
        łania jest ochrona zwierząt, działającym na obszarze danej gminy.  Rola nauczania klinicznego oraz udziału studentów
        Pomimo że opinia organizacji nie jest dla organu wiążąca , jej spo-  klinicystów we wzmacnianiu prawnej ochrony
                                                  5
        rządzenie może mieć doniosły wpływ na sytuację prawną i fak-  zwierząt
        tyczną zwierząt objętych regulacjami programu. Nie wszystkie   Ze względu na termin przewidziany dla uchwalania gminnych pro-
        organizacje korzystają ze swojego uprawnienia, co – ze względu   gramów opieki nad zwierzętami bezdomnymi, ich przygotowanie,
                                                            a następnie opiniowanie odbywa się co do zasady przez kilka mie-
        *  Szkoła Doktorska Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego.  sięcy w roku . Przekazanie projektu programu oraz oczekiwań or-
                                                                     6
        **  Stowarzyszenie Prawnicy na rzecz Zwierząt.
        1   B. Namysłowska-Gabrysiak, Rola klinik prawa w kształceniu przyszłych prawniczek   ganizacji prozwierzęcej w zakresie opinii mogłoby zatem bez więk-
          i prawników w zakresie problematyki przeciwdziałania dyskryminacji ze względu   szych przeszkód odbywać się w ramach cotygodniowych spotkań
          na płeć, Klinika 2020–2021, Nr 29–30 (34–35), s. 9.
        2   A. Sęczkowska, Studencki Punkt Informacji Prawnej „Klinika Prawa – Klinika Praw   studentów kliniki z klientami. Na sporządzenie opinii ustawodawca
          Dziecka” Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, „Filozofia Pu-  przewidział zaś 21-dniowy termin. Taki harmonogram  sprzyja
                                                                                                       7
          bliczna i Edukacja Demokratyczna” 2016, t. V, Nr 1, s. 328.   jednocześnie wcześniejszemu przygotowaniu do opiniowania pro-
        3   J. Helios, W. Jedlecka, Tytułem wstępu, [w:] Współczesne wyzwania prawnej ochro-
          ny zwierząt, Wrocław 2023, s. 6.                  gramów poprzez udział studentów w wykładach oraz warsztatach
        4   T.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1580 ze zm., dalej jako „OchrZwierzU”.
        5   M. Rudy, Program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bez-  6   Z doświadczenia autorek wynika, że projekty programów przekazywane są do za-
          domności zwierząt jako podstawowa forma realizacji zadania gminy z zakresu   opiniowania głównie od stycznia do marca każdego roku kalendarzowego.
          opieki nad zwierzętami, Samorząd Terytorialny 2018, Nr 9, s. 36.  7   Por. art. 11a ust. 1 w zw. z art. 11a ust. 7–8 OchrZwierzU
        16 KLINIKA Nr 37–38 (42–43)/2024                                                           fupp.org.pl
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22