Page 20 - "Klinika" Nr 37-38 (42-43) 2024
P. 20
WPŁYW KLINIK NA PRZYSZŁOŚĆ SPOŁECZNĄ
opieki, jakim jest – wskazany w art. 11a ust. 3a OchrZwierzU – tę wiedzę, będą w stanie należycie przeanalizować projekt pro-
plan sterylizacji lub kastracji zwierząt tzw. właścicielskich. gramu pod kątem błędów tego rodzaju.
Chociaż dominująca na ten moment linia orzecznicza przychyla
Poszukiwanie właścicieli dla bezdomnych zwierząt się do uznania, że zadanie gminy polegające na usypianiu ślepych
37
W programie gmina powinna uszczegółowić sposób, w jaki będzie miotów dotyczy jedynie ślepych miotów zwierząt bezdomnych ,
odbywało się poszukiwanie właścicieli dla bezdomnych zwierząt. to należy wskazać, że zabieg ten służy przeciwdziałaniu powiększa-
W celu prawidłowego wypełnienia delegacji ustawowej niezbędne nia się zjawiska bezdomności zwierząt. Zapobieganie bezdomno-
jest przede wszystkim precyzyjne ustalenie, jakie działania będą ści jest zaś równoważnym do opieki nad zwierzętami bezdomnymi
podejmowane w tym zakresie. Przyjmuje się, że powinny być zadaniem własnym gminy. To z kolei przemawia za przyjęciem,
to czynności, takie jak prowadzenie strony internetowej i profili że usypianie ślepych miotów pochodzących również od zwierząt
w mediach społecznościowych z informacjami o zwierzętach prze- „właścicielskich”, które w przypadku niewykonania zabiegu euta-
znaczonych do adopcji, jak również zamieszczanie takich infor- nazji trafiłyby do schronisk lub na ulicę, powinno zostać uznane
38
macji w lokalnej prasie. Będą nimi również promowanie adopcji za jeden z elementów zapobiegania bezdomności zwierząt .
zwierząt bezdomnych przy pomocy zaplanowanych akcji społecz- Poszukiwanie stosownego orzecznictwa, ustaleń doktryny czy
nych, prowadzenie ustalonych w programie działań edukacyjnych, wniosków płynących z doświadczeń natury praktycznej różnych
33
a także udzielanie porad poadopcyjnych nowym właścicielom . grup społecznych jest nieodłącznym elementem opracowywania
Sposób realizacji tego zadania musi być przy tym sformułowany opinii prawnych . Praca w klinice polegająca na opiniowaniu gmin-
39
34
szczegółowo , dlatego studenci powinni zaproponować jak naj- nych programów opieki nad zwierzętami bezdomnymi może zatem
szerszy katalog czynności oraz sposobów promocji zwierząt prze- pełnić istotną funkcję w kontekście nauki budowania przekonują-
znaczonych do adopcji. Tu również niezwykle istotne mogą oka- cej argumentacji, co niewątpliwie okaże się przydatne w przyszłej
zać się informacje powzięte przez studentów w trakcie spotkania pracy zawodowej studentów klinicystów, nawet jeśli dotyczyć ona
z organizacją wnioskującą o zaopiniowanie projektu programu, będzie zupełnie innych niż prawna ochrona zwierząt obszarów.
bowiem skuteczność poszczególnych sposobów poszukiwania no-
wych właścicieli dla bezdomnych zwierząt może być uzależniona Zwierzęta gospodarskie w programie opieki nad
od specyficznych uwarunkowań lokalnych. Zadaniem studentów zwierzętami bezdomnymi
klinicystów będzie zatem w tym przypadku postulowanie w ra- Zwierzęciem bezdomnym może stać się również zwierzę gospodar-
mach opinii doboru takich środków promocji, które na danym te- skie należące do gatunku wskazanego w ustawie z 10.12.2020 r.
40
rytorium wykazują największą efektywność, a spotkanie z organi- o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich .
zacją – klientem – pozwoli na wspólne wypracowanie pożądanych W związku z powyższym ustawodawca w katalogu elementów
rozwiązań. programu uwzględnił również konieczność zapewnienia miejsca,
w którym opiekę znajdą zwierzęta gospodarskie.
Usypianie ślepych miotów Oczywiste jest, że sytuacje, w których to zwierzę gospodarskie sta-
Zadanie polegające na usypianiu ślepych miotów jest jednym z wy- nie się zwierzęciem bezdomnym, występują w praktyce znacznie
jątków od przewidzianego przez ustawodawcę zakazu zabijania rzadziej niż przypadki, w których bezdomne staje się zwierzę do-
zwierząt . Polega ono na poddawaniu zwierząt zabiegowi eutanazji mowe. Nie zwalnia to jednak gminy z obowiązku wskazania gospo-
35
w pierwszych dniach po narodzinach i realizowane jest na podsta- darstwa rolnego, które w razie zaistnienia takiej potrzeby zapewni
wie umowy zawieranej pomiędzy gminą a podmiotem posiadają- im opiekę. W orzecznictwie podkreśla się, że musi to nastąpić
41
cym uprawnienia do jego wykonywania, wskazanym wprost w pro- przez wskazanie konkretnego gospodarstwa rolnego . Za niepra-
jekcie programu. Najczęściej usypianie ślepych miotów realizowane widłowe studenci klinicyści powinni uznać powołanie się w progra-
jest przez zakład weterynaryjny współpracujący ze schroniskiem mie na zawartą w tym zakresie umowę cywilnoprawną bez wska-
lub inny zakład leczniczy dla zwierząt świadczący taką usługę. zania gospodarstwa lub zobowiązanie do zawarcia takiej umowy
42
Opiniujący projekt programu studenci powinni zwrócić uwagę, czy dopiero w razie zaistnienia sytuacji, w której należałoby objąć
43
zadanie polegające na usypianiu ślepych miotów nie zostało ogra- zwierzę gospodarskie opieką . W odniesieniu do tego elementu
niczone jedynie do psów i kotów. Podkreślenia wymaga, że zadanie programu niezwykle istotna jest m.in. analiza umowy zawartej po-
to powinno być realizowane w stosunku do wszystkich zwierząt między gminą a gospodarstwem celem weryfikacji spełniania przez
bezdomnych, którymi zgodnie z ustawową definicją mogą stać gospodarstwo odpowiednich wymogów prawnych i zapewniania
się zarówno zwierzęta domowe różnych gatunków, jak i zwierzęta zwierzętom gospodarskim właściwych – dla różnych gatunków
gospodarskie, ponieważ zawężenie definicji ustawowej jest jedną zwierząt – warunków utrzymywania.
z najczęstszych przyczyn stwierdzania nieważności programów . Ponadto zarówno sama ustawa o ochronie zwierząt, jak i praktyka
36
Studenci przystępujący do opiniowania muszą zatem mieć ugrun- utrwalona na jej gruncie tworzą dostrzegalny dysonans pomiędzy
towaną wiedzę w zakresie definicji legalnych odnoszących się moralną wagą zabiegania o wzmacnianie ochrony zwierząt domo-
do różnych pojęć wykorzystywanych w opinii, bowiem tylko mając wych i gospodarskich. Pomimo wyraźnych intencji ustawodawcy
33 Tak m.in. uchwała Nr LXXVI/1683/2023 Rady Miasta Rzeszowa z 28.3.2023 r. 37 M.in. wyr. NSA z 10.6.2020 r., II OSK 3967/19, Legalis.
w sprawie określenia Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapo- 38 W takim przypadku samica zwierzęcia, od której pochodził miot, powinna zostać
biegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Miasto Rzeszów, (Dz.Urz. Woj. niezwłocznie poddana zabiegowi sterylizacji albo kastracji.
Podkarpackiego z 2023 r. poz. 1985). 39 P. Króliński, Czy warto pracować w klinice?, Klinika 2016, Nr 21 (26), s. 23.
34 Por. wyr. WSA w Łodzi z 14.5.2021 r., II SA/Łd 13/21, Legalis; por. wyr. WSA 40 Dz.U. z 2021 r. poz. 36.
w Bydgoszczy z 6.12.2023 r., II SA/Bd 350/23, Legalis. 41 Wyr. WSA w Krakowie z 11.10.2017 r., II SA/Kr 986/17, Legalis.
35 Wyjątki od zakazu zabijania zwierząt zostały wyliczone enumeratywnie w art. 6 42 Wyr. WSA w Kielcach z 21.9.2017 r., II SA/Ke 478/17, Legalis.
ust. 1 pkt 1–9 OchrZwierzU. 43 Zabieg taki stanowiłby bowiem nieuprawnioną ingerencję w sferę wyłącz-
36 A. Golenia, M. Marek, Zadania własne gminy w zakresie praw zwierząt, [w:] T. Pie- nych kompetencji wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Zob. m.in. wyr.
trzykowski, A. Bielska-Brodziak, K. Gil, M. Suska (red.), Urzędnik jako strażnik reali- WSA w Łodzi z 19.4.2023 r., II SA/Łd 76/23, Legalis; wyr. WSA we Wrocławiu
zacji ustawowych obowiązków wobec zwierząt, Katowice 2016, s. 24. z 11.9.2013 r., III SA/Wr 560/13, Legalis.
edukacjaprawnicza.pl KLINIKA Nr 37–38 (42–43)/2024 19