Page 21 - "Klinika" Nr 37-38 (42-43) 2024
P. 21

WPŁYW KLINIK NA PRZYSZŁOŚĆ SPOŁECZNĄ


        gminy często regulują kwestie związane ze zwierzętami gospodar-  że brzmienie regulacji programu często będzie miało bezpośredni
        skimi w sposób lekceważący. Studenci klinicyści opiniujący pro-  wpływ na to, jak w danej sytuacji faktycznej zostaną potraktowane
        gramy, dysponujący wiedzą prawniczą oraz umiejętnością analizy   zwierzęta. Przy opiniowaniu projektów programów poza wiedzą
        poszczególnych regulacji przez pryzmat podstawowych dyrektyw   teoretyczną niezbędne jest zatem zaangażowanie w sprawę rów-
        interpretacyjnych ustawy o ochronie zwierząt, mogliby więc ode-  nież na poziomie emocjonalnym.
        grać kluczową rolę w podnoszeniu świadomości społecznej, rów-
        nież w zakresie prawnej ochrony tej grupy zwierząt.   Finansowanie programu opieki nad zwierzętami
                                                            bezdomnymi
        Całodobowa opieka weterynaryjna w przypadkach       Program musi zawierać wskazanie wysokości środków finansowych
        zdarzeń drogowych                                   przeznaczonych na jego realizację oraz sposób ich wydatkowania .
                                                                                                            50
        Ustawodawca nałożył na gminy obowiązek zapewnienia zwierzę-  Opiniując projekt programu, studenci powinni zwrócić uwagę na to,
        tom całodobowej opieki weterynaryjnej w przypadkach zdarzeń   czy gmina określiła konkretną kwotę przeznaczoną na wszystkie
        drogowych z ich udziałem. Analiza orzecznictwa z dwóch ostat-  cele, jak również sposób wydatkowania środków na ich realizację .
                                                                                                            51
        nich lat prowadzi do wniosku, że w zakresie tego zadania ujawniło   Jak wskazuje się w judykaturze, „określenie «sposób wydatkowania
        się kilka poważnych problemów, wymagających wzięcia pod uwagę   środków finansowych» oznacza wymóg przedstawienia w progra-
        przez studentów klinicystów.                        mie jako elementu obligatoryjnego, sposobu rozdysponowania puli
        Pierwszym z nich jest zakres wskazanego obowiązku. Jak wynika   środków finansowych przeznaczonych na poszczególne cele i zało-
                                                                                 52
        z literalnej wykładni przepisu, w programie powinny zostać uszcze-  żenia przyjęte w programie” . Zgodzić należy się z WSA w Olszty-
        gółowione zasady udzielania całodobowej opieki weterynaryjnej   nie, że prawidłowe ustalenie kwestii finansowych w programie spro-
        „zwierzętom”. Gminy natomiast bardzo często zawężają postano-  wadza się w zasadzie do rozdzielenia w nim „ogólnie zabezpieczonej
        wienia uchwały jedynie do zwierząt bezdomnych. WSA w Gorzo-  w budżecie sumy na poszczególne zadania programu, tak aby wia-
        wie Wielkopolskim wskazał, że OchrZwierzU „nie różnicuje obo-  domym było, jaka konkretnie kwota została przeznaczona na reali-
        wiązku zapewnienia całodobowej opieki weterynaryjnej od tego,   zację danego zadania” .
                                                                            53
        czy dane zwierzę jest bezdomne, czy też posiada opiekuna, lecz
        odnosi się do wszystkich zwierząt, które ucierpiały w przypadkach   Podsumowanie
                       44
        zdarzeń drogowych” . Uchwała musi więc zapewniać opiekę wete-  Biorąc pod uwagę liczne błędy pojawiające się w programach,
        rynaryjną także zwierzęciu posiadającemu opiekuna, które uległo   wskazać należy, że opinie wydane na podstawie art. 11a ust. 8
        wypadkowi, bowiem obowiązek gminy „odnosi się do wszystkich   OchrZwierzU są niezwykle istotnym mechanizmem mającym
        zwierząt, które ucierpiały w przypadkach zdarzeń drogowych” .  na celu wywieranie wpływu na prawo miejscowe w zakresie
                                                      45
        Na gruncie omawianego zadania powstał również problem zwią-  ochrony zwierząt w Polsce. Choć opinia organizacji nie jest dla
        zany z obowiązkiem zapewnienia całodobowej opieki weterynaryj-  organu wiążąca, może ona zaowocować korzystnymi dla zwierząt
        nej zwierzętom dzikim. Z jednej strony przyjmuje się, że podstawą   zmianami w prawie lokalnym, a tym samym mieć kluczowe zna-
        prawną do udzielania pomocy zwierzętom dzikim jest art. 7 ust. 1   czenie dla poprawy losu zwierząt bezdomnych czy wolno żyjących
        pkt 1  ustawy z 8.3.1990 r. o samorządzie gminnym , a obowią-  kotów bytujących na terenie danej gminy.
                                                47
            46
        zek ten powinien zostać skonkretyzowany poza programem. Z dru-  Opiniowanie programu jest stosunkowo prostym narzędziem słu-
        giej jednak, ostatnio zdaje się kształtować linia orzecznicza, zgod-  żącym wzmacnianiu prawnej ochrony zwierząt. W związku z tym
        nie z którą przepis art. 11a ust. 2 pkt 8 OchrZwierzU odnosi się   należy zachęcać organizacje do podejmowania się tego zadania,
        do wszystkich zwierząt, nie tylko bezdomnych czy posiadających   a w tym celu zapewnić możliwość wspierania ich w tym zakresie
        właściciela, ale również wolno żyjących (dzikich) .  przez studentów prawa pracujących w klinikach. Nauczanie kli-
                                            48
        Wskazać jeszcze należy, że rada gminy powinna w treści programu   niczne wydaje się przy tym idealną do tego przestrzenią. Wsparcie
        jednoznacznie wskazać lekarza weterynarii lub zakład leczniczy   lokalnych organizacji prozwierzęcych pro publico bono w ramach kli-
                                                 49
        dla zwierząt, któremu powierza realizację tego zadania . Ponadto   niki wpisuje się w ideę funkcjonowania uniwersyteckich poradni,
        opiniując program, studenci powinni zwrócić szczególną uwagę   których celem jest m.in. zapewnienie merytorycznego wsparcia
        na położenie zakładu weterynaryjnego realizującego wskazane za-  prawnego jednostkom niezamożnym , które nie mogą pozwolić
                                                                                        54
        danie względem granic administracyjnych gminy. Zdarza się bo-  sobie na opłacenie profesjonalnego pełnomocnika.
        wiem, że zakład wskazany w programie jest znacznie oddalony,   Co więcej, podnoszenie świadomości społecznej w sferze dość
        a w związku z tym czas konieczny na dojazd w miejsce wypadku   zaniedbanego obszaru prawa może przynieść pozytywne skutki
        przekreśla możliwość niezwłocznego zapewnienia zwierzętom po-  w zakresie wzrostu zainteresowania oraz uwrażliwienia przyszłych
        mocy, co w wielu przypadkach może prowadzić do działań niehu-  prawników na konieczność wzmacniania prawnej ochrony zwie-
        manitarnych. Opracowując opinię, studenci klinicyści powinni więc   rząt. Uczestnictwo w zajęciach klinicznych z zakresu prawa zwie-
        podchodzić do zadania z pełnym zaangażowaniem i świadomością,   rząt oraz wspieranie przez studentów organizacji prozwierzęcych
                                                            poprzez opiniowanie programów może również przyczynić się
           Wyr. WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 16.11.2023 r., II SA/Go 465/23, Legalis.
        44                                                  do pokoleniowej zmiany światopoglądowej w zakresie rzeczywi-
        45   Wyr. WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 20.9.2023 r., II SA/Go 424/23, Legalis.  stego traktowania zwierząt jako istot żyjących, zdolnych do odczu-
           Tak m.in. stanowisko Ministra Klimatu i Środowiska, wyrażone w piśmie Nr DOP-
        46
          3.050.38.2021.KW z 7.5.2021 r. skierowanym do Marszałka Senatu; Raport   wania cierpienia.
          z kontroli Najwyższej Izby Kontroli Nr P/19/066, Postępowanie ze zwierzęta-
          mi wolno żyjącymi (dzikimi) na terenie miast, https://www.nik.gov.pl/kontrole-  50   Por. art. 11a ust. 5 OchrZwierzU
          /P/19/066/, s. 59.                                51   Por. wyr. WSA w Olsztynie z 23.8.2022 r., II SA/Ol 441/22, Legalis.
        47   T.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1465.                52   Wyr. WSA w Łodzi z 8.9.2022 r., II SA/Łd 199/22, Legalis; wyr. WSA w Poznaniu
           Zob. wyr. WSA w Kielcach z 6.9.2022 r., II SA/Ke 344/22, Legalis; wyr. WSA   z 14.9.2022 r., IV SA/Po 435/22, Legalis.
        48
          w Łodzi z 14.3.2023 r., II SA/Łd 995/22, Legalis; wyr. WSA w Gliwicach   53   Wyr. WSA w Krakowie z 20.9.2022 r., II SA/Ol 455/22, Legalis.
          z 5.10.2023 r., II SA/Gl 1036/23, Legalis.        54   J. Kowalska, A. Partyk, Profil nauczyciela klinicznego. Wstęp do rozważań, Klinika
        49   Zob. wyr. WSA w Białymstoku z 25.7.2023 r., II SA/Bk 468/23, Legalis.  2021/2022, Nr 31–32 (36–37), s. 9.
        20 KLINIKA Nr 37–38 (42–43)/2024                                                           fupp.org.pl
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26