Page 21 - "Klinika" Nr 37-38 (42-43) 2024
P. 21
WPŁYW KLINIK NA PRZYSZŁOŚĆ SPOŁECZNĄ
gminy często regulują kwestie związane ze zwierzętami gospodar- że brzmienie regulacji programu często będzie miało bezpośredni
skimi w sposób lekceważący. Studenci klinicyści opiniujący pro- wpływ na to, jak w danej sytuacji faktycznej zostaną potraktowane
gramy, dysponujący wiedzą prawniczą oraz umiejętnością analizy zwierzęta. Przy opiniowaniu projektów programów poza wiedzą
poszczególnych regulacji przez pryzmat podstawowych dyrektyw teoretyczną niezbędne jest zatem zaangażowanie w sprawę rów-
interpretacyjnych ustawy o ochronie zwierząt, mogliby więc ode- nież na poziomie emocjonalnym.
grać kluczową rolę w podnoszeniu świadomości społecznej, rów-
nież w zakresie prawnej ochrony tej grupy zwierząt. Finansowanie programu opieki nad zwierzętami
bezdomnymi
Całodobowa opieka weterynaryjna w przypadkach Program musi zawierać wskazanie wysokości środków finansowych
zdarzeń drogowych przeznaczonych na jego realizację oraz sposób ich wydatkowania .
50
Ustawodawca nałożył na gminy obowiązek zapewnienia zwierzę- Opiniując projekt programu, studenci powinni zwrócić uwagę na to,
tom całodobowej opieki weterynaryjnej w przypadkach zdarzeń czy gmina określiła konkretną kwotę przeznaczoną na wszystkie
drogowych z ich udziałem. Analiza orzecznictwa z dwóch ostat- cele, jak również sposób wydatkowania środków na ich realizację .
51
nich lat prowadzi do wniosku, że w zakresie tego zadania ujawniło Jak wskazuje się w judykaturze, „określenie «sposób wydatkowania
się kilka poważnych problemów, wymagających wzięcia pod uwagę środków finansowych» oznacza wymóg przedstawienia w progra-
przez studentów klinicystów. mie jako elementu obligatoryjnego, sposobu rozdysponowania puli
Pierwszym z nich jest zakres wskazanego obowiązku. Jak wynika środków finansowych przeznaczonych na poszczególne cele i zało-
52
z literalnej wykładni przepisu, w programie powinny zostać uszcze- żenia przyjęte w programie” . Zgodzić należy się z WSA w Olszty-
gółowione zasady udzielania całodobowej opieki weterynaryjnej nie, że prawidłowe ustalenie kwestii finansowych w programie spro-
„zwierzętom”. Gminy natomiast bardzo często zawężają postano- wadza się w zasadzie do rozdzielenia w nim „ogólnie zabezpieczonej
wienia uchwały jedynie do zwierząt bezdomnych. WSA w Gorzo- w budżecie sumy na poszczególne zadania programu, tak aby wia-
wie Wielkopolskim wskazał, że OchrZwierzU „nie różnicuje obo- domym było, jaka konkretnie kwota została przeznaczona na reali-
wiązku zapewnienia całodobowej opieki weterynaryjnej od tego, zację danego zadania” .
53
czy dane zwierzę jest bezdomne, czy też posiada opiekuna, lecz
odnosi się do wszystkich zwierząt, które ucierpiały w przypadkach Podsumowanie
44
zdarzeń drogowych” . Uchwała musi więc zapewniać opiekę wete- Biorąc pod uwagę liczne błędy pojawiające się w programach,
rynaryjną także zwierzęciu posiadającemu opiekuna, które uległo wskazać należy, że opinie wydane na podstawie art. 11a ust. 8
wypadkowi, bowiem obowiązek gminy „odnosi się do wszystkich OchrZwierzU są niezwykle istotnym mechanizmem mającym
zwierząt, które ucierpiały w przypadkach zdarzeń drogowych” . na celu wywieranie wpływu na prawo miejscowe w zakresie
45
Na gruncie omawianego zadania powstał również problem zwią- ochrony zwierząt w Polsce. Choć opinia organizacji nie jest dla
zany z obowiązkiem zapewnienia całodobowej opieki weterynaryj- organu wiążąca, może ona zaowocować korzystnymi dla zwierząt
nej zwierzętom dzikim. Z jednej strony przyjmuje się, że podstawą zmianami w prawie lokalnym, a tym samym mieć kluczowe zna-
prawną do udzielania pomocy zwierzętom dzikim jest art. 7 ust. 1 czenie dla poprawy losu zwierząt bezdomnych czy wolno żyjących
pkt 1 ustawy z 8.3.1990 r. o samorządzie gminnym , a obowią- kotów bytujących na terenie danej gminy.
47
46
zek ten powinien zostać skonkretyzowany poza programem. Z dru- Opiniowanie programu jest stosunkowo prostym narzędziem słu-
giej jednak, ostatnio zdaje się kształtować linia orzecznicza, zgod- żącym wzmacnianiu prawnej ochrony zwierząt. W związku z tym
nie z którą przepis art. 11a ust. 2 pkt 8 OchrZwierzU odnosi się należy zachęcać organizacje do podejmowania się tego zadania,
do wszystkich zwierząt, nie tylko bezdomnych czy posiadających a w tym celu zapewnić możliwość wspierania ich w tym zakresie
właściciela, ale również wolno żyjących (dzikich) . przez studentów prawa pracujących w klinikach. Nauczanie kli-
48
Wskazać jeszcze należy, że rada gminy powinna w treści programu niczne wydaje się przy tym idealną do tego przestrzenią. Wsparcie
jednoznacznie wskazać lekarza weterynarii lub zakład leczniczy lokalnych organizacji prozwierzęcych pro publico bono w ramach kli-
49
dla zwierząt, któremu powierza realizację tego zadania . Ponadto niki wpisuje się w ideę funkcjonowania uniwersyteckich poradni,
opiniując program, studenci powinni zwrócić szczególną uwagę których celem jest m.in. zapewnienie merytorycznego wsparcia
na położenie zakładu weterynaryjnego realizującego wskazane za- prawnego jednostkom niezamożnym , które nie mogą pozwolić
54
danie względem granic administracyjnych gminy. Zdarza się bo- sobie na opłacenie profesjonalnego pełnomocnika.
wiem, że zakład wskazany w programie jest znacznie oddalony, Co więcej, podnoszenie świadomości społecznej w sferze dość
a w związku z tym czas konieczny na dojazd w miejsce wypadku zaniedbanego obszaru prawa może przynieść pozytywne skutki
przekreśla możliwość niezwłocznego zapewnienia zwierzętom po- w zakresie wzrostu zainteresowania oraz uwrażliwienia przyszłych
mocy, co w wielu przypadkach może prowadzić do działań niehu- prawników na konieczność wzmacniania prawnej ochrony zwie-
manitarnych. Opracowując opinię, studenci klinicyści powinni więc rząt. Uczestnictwo w zajęciach klinicznych z zakresu prawa zwie-
podchodzić do zadania z pełnym zaangażowaniem i świadomością, rząt oraz wspieranie przez studentów organizacji prozwierzęcych
poprzez opiniowanie programów może również przyczynić się
Wyr. WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 16.11.2023 r., II SA/Go 465/23, Legalis.
44 do pokoleniowej zmiany światopoglądowej w zakresie rzeczywi-
45 Wyr. WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 20.9.2023 r., II SA/Go 424/23, Legalis. stego traktowania zwierząt jako istot żyjących, zdolnych do odczu-
Tak m.in. stanowisko Ministra Klimatu i Środowiska, wyrażone w piśmie Nr DOP-
46
3.050.38.2021.KW z 7.5.2021 r. skierowanym do Marszałka Senatu; Raport wania cierpienia.
z kontroli Najwyższej Izby Kontroli Nr P/19/066, Postępowanie ze zwierzęta-
mi wolno żyjącymi (dzikimi) na terenie miast, https://www.nik.gov.pl/kontrole- 50 Por. art. 11a ust. 5 OchrZwierzU
/P/19/066/, s. 59. 51 Por. wyr. WSA w Olsztynie z 23.8.2022 r., II SA/Ol 441/22, Legalis.
47 T.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1465. 52 Wyr. WSA w Łodzi z 8.9.2022 r., II SA/Łd 199/22, Legalis; wyr. WSA w Poznaniu
Zob. wyr. WSA w Kielcach z 6.9.2022 r., II SA/Ke 344/22, Legalis; wyr. WSA z 14.9.2022 r., IV SA/Po 435/22, Legalis.
48
w Łodzi z 14.3.2023 r., II SA/Łd 995/22, Legalis; wyr. WSA w Gliwicach 53 Wyr. WSA w Krakowie z 20.9.2022 r., II SA/Ol 455/22, Legalis.
z 5.10.2023 r., II SA/Gl 1036/23, Legalis. 54 J. Kowalska, A. Partyk, Profil nauczyciela klinicznego. Wstęp do rozważań, Klinika
49 Zob. wyr. WSA w Białymstoku z 25.7.2023 r., II SA/Bk 468/23, Legalis. 2021/2022, Nr 31–32 (36–37), s. 9.
20 KLINIKA Nr 37–38 (42–43)/2024 fupp.org.pl