Page 19 - "Klinika" Nr 37-38 (42-43) 2024
P. 19
WPŁYW KLINIK NA PRZYSZŁOŚĆ SPOŁECZNĄ
22
szczepień czy też zapewnienie całodobowej opieki weterynaryj- przepisy rozporządzenia (WE) Nr 1/2005 z 22.12.2004 r. w spra-
nej kotom wolno żyjącym chorym, rannym lub poszkodowanym wie ochrony zwierząt podczas transportu i związanych z tym dzia-
w zdarzeniach drogowych . Wadliwe natomiast będzie wskazanie łań oraz zmieniającego dyrektywy 64/432/EWG i 93/119/WE
23
w uchwale, że gmina zapewnia opiekę nad kotami wolno żyjącymi oraz rozporządzenie (WE) Nr 1255/97 . Środki transportu prze-
29
jedynie poprzez ich dokarmianie . znaczone do przewozu zwierząt, odbywającego się na podstawie
24
W tym kontekście niezwykle istotne jest spotkanie studentów art. 11a ust. 2 pkt 3 OchrZwierzU, powinny więc być skonstru-
z organizacją przekazującą program do zaopiniowania, podczas owane w sposób pozwalający zapobiec zranieniu i cierpieniu oraz
którego studenci mogą zapoznać się z doświadczeniem lokalnych zapewniać bezpieczeństwo przewożonym zwierzętom.
organizacji we wskazanym zakresie, tym samym zweryfikować, Przy opiniowaniu programu studenci powinni zwrócić szczególną
jak program działa w praktyce oraz jaki kierunek zmian należa- uwagę, czy w sposób precyzyjny określa on podmiot odpowie-
łoby w opinii zaproponować, by zapewniał on jak najwyższy po- dzialny za wykonywanie tego zadania, a także sposób zgłaszania
ziom opieki nad kotami wolno żyjącymi. Nie sposób ocenić w tym przez mieszkańców gminy potrzeb w tym zakresie, również poza
kontekście doniosłości przekazanych studentom doświadczeń godzinami pracy urzędu gminy. W wielu przypadkach istotne bę-
działającej lokalnie organizacji, bowiem wiedza teoretyczna z za- dzie również uzyskanie w drodze dostępu do informacji publicznej
kresu gminnych programów – chociaż stanowi bazę wyjściową umowy pomiędzy podmiotem odławiającym zwierzęta a gminą ce-
do ich opiniowania – jest jednym z dwóch elementów niezbędnych lem weryfikacji spełniania przez wyłapującego wskazanych wyżej
do prawidłowej implementacji celów ustawy o ochronie zwierząt wymogów prawnych.
w praktyce. Równie istotne jest bowiem wskazanie w opinii do-
brych praktyk w zakresie realizacji poszczególnych zadań wyszcze- Obligatoryjna sterylizacja albo kastracja oraz
gólnionych w programie wypracowanych przez studentów w poro- znakowanie bezdomnych zwierząt w schronisku
zumieniu z lokalnie działającą organizacją. Jedną ze skutecznych metod zapobiegania powiększaniu się pro-
blemu bezdomności jest nakaz sterylizacji albo kastracji zwierząt
Odławianie bezdomnych zwierząt przebywających w schroniskach. Opiniując sposób uregulowania
Program jest również podstawą wyłapywania zwierząt bezdom- przez gminę w programie wskazanej kwestii, należy zwrócić uwagę,
25
nych . Co istotne, zabronione jest ich odławianie bez zapewnie- czy w ogóle przewiduje on realizację tego zadania jako obligato-
nia miejsca w schronisku, chyba że stwarzają one poważne zagro- ryjnego i finansowanego przez gminę, bowiem brak jego zawar-
żenie dla ludzi lub innych zwierząt. Choć ustawodawca posługuje cia w uchwale jest istotnym naruszeniem prawa . W orzecznic-
30
się w art. 11 ust. 1 OchrZwierzU oraz w art. 11a ust. 2 pkt 3 twie zwraca się uwagę, że w programie zadanie to powinno zostać
OchrZwierzU odmienną terminologią („wyłapywanie”, „odławia- uszczegółowione poprzez wskazanie wykonującego je podmiotu,
nie”), przyjąć należy, że mamy do czynienia z pewnym ciągiem w tym poprzez podanie jego dokładnego adresu, bowiem wskaza-
czynności służących otoczeniu opieką błąkającego się zwierzęcia nie takie „umożliwia adresatowi [przyp. uchwały] odszyfrowanie,
31
poprzez złapanie go i przewiezienie do schroniska. w którym miejscu placówka ta działa” .
Na podstawie delegacji ustawowej z art. 11 ust. 2 OchrZwierzU Niezwykle istotne w tym kontekście są również przepisy rozpo-
w brzmieniu sprzed nowelizacji z 2002 r. wydane zostało roz- rządzenia schroniskowego, zgodnie z którym w schroniskach
26
porządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji przeprowadza się kastrację dojrzałych płciowo psów i samic kotów
z 26.8.1998 r. w sprawie zasad i warunków wyłapywania bezdom- po upływie kwarantanny, a przed upływem ośmiu miesięcy liczo-
nych zwierząt . Warto wskazać, że choć wspomniane rozporządze- nych od dnia ich przyjęcia do schroniska, oraz kocurów przed ich
27
nie ma status „obowiązującego”, a sądy nadal się na nie powołują , wydaniem ze schroniska, co również studenci powinni weryfiko-
28
to art. 6 wspomnianej ustawy zmieniającej OchrZwierzU przewi- wać, występując o informacje dotyczące liczby wykonanych w da-
dywał uchylenie wydanych wcześniej przepisów wykonawczych, nym roku sterylizacji albo kastracji w stosunku do liczby zwierząt
a dotychczas wydane na podstawie OchrZwierzU akty delegowane przyjętych do schroniska. Co istotne, rozporządzenie schroniskowe
miały utracić moc obowiązującą po 12 miesiącach od dnia wejścia z 2022 r. zobligowało również schroniska do trwałego znakowania
w życie nowelizacji. psów i kotów. W związku z tym, że znakowanie zwierząt w schroni-
Niezależnie jednak od powyższego należy podkreślić, że przed- skach to stosunkowo nowy obowiązek, opiniując program, należy
miotowe rozporządzenie potwierdza pewne uniwersalne zasady, w szczególności zwrócić uwagę, czy gmina wskazała w nim, że poza
którymi należy się kierować przy opiniowaniu programów. Bez- obligatoryjnymi zabiegami sterylizacji albo kastracji zwierząt prze-
domne zwierzęta powinny bowiem niezwłocznie zostać prze- bywających w schroniskach będą one również trwale znakowane.
wiezione do schroniska, a sprzęt używany przy ich wyłapywaniu Niezwykle istotne w tym kontekście jest przekazanie studentom
nie może stwarzać zagrożenia dla ich życia lub zdrowia i zada- klinicystom wiedzy również w zakresie profilaktyki pierwotnej do-
wać im cierpienia. Warto nadmienić, że stosować należy również tyczącej kontroli populacji zwierząt bezdomnych i zapobiegania
32
zwiększaniu się jej liczby . Podczas zajęć warsztatowych należy
skupić się na nauce budowania prawidłowej argumentacji w zakre-
22 Por. uchwała Nr CVII/2915/23 Rady Miasta Krakowa z 22.3.2023 r. w sprawie
Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności sie korzyści płynących z faktycznej realizacji przez gminy zadania
zwierząt na rok 2023 (Dz.Urz. Woj. Małopolskiego z 2023 r. poz. 2279). polegającego na zapobieganiu bezdomności zwierząt. Zdobyta
23 Por. uchwała Nr LXXVI/1683/2023 Rady Miasta Rzeszowa z 28.3.2023 r. w spra-
wie określenia Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania w tym obszarze wiedza pozwoliłaby studentom na przedstawienie
bezdomności zwierząt na terenie Gminy Miasto Rzeszów, (Dz.Urz. Woj. Podkar- w opinii merytorycznych argumentów przemawiających za wpro-
packiego z 2023 r. poz. 1985). wadzeniem w danej gminie fakultatywnego elementu programu
24 Wyr. WSA w Krakowie z 22.12.2017 r., II SA/Kr 1394/17, Legalis.
25 Por. art. 11 ust. 3 OchrZwierzU.
26 Ustawa z 6.6.2002 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt (Dz.U. Nr 135, 29 Dz.Urz. UE L Nr 3, s. 1.
poz. 1141). 30 Wyr. WSA w Krakowie z 24.2.2022 r., II SA/Kr 1323/21, Legalis.
27 Dz.U. z 1998 r. Nr 116, poz. 753. 31 Wyr. WSA w Bydgoszczy z 9.11.2021 r., II SA/Bd 984/21, Legalis.
28 Zob. m.in. wyr. WSA w Rzeszowie z 12.12.2017 r., II SA/Rz 1022/17, Legalis. 32 A. Muś, A. Hajduk, Obowiązki miast i gmin wobec zwierząt, Katowice 2022, s. 18.
18 KLINIKA Nr 37–38 (42–43)/2024 fupp.org.pl