Page 30 - Klinika nr 22 (27)/2017
P. 30

debata środowisKowa


                              Należyte utrzymanie stanu


                              technicznego i czystości



                              na drogach krajowych


            Rafał Chybiński*
                              − podmioty zobowiązane


                              i odpowiedzialność



                              cywilnoprawna






                                Co roku w okresie przedwiośnia, kiedy śnieg zaczyna intensywnie topnieć, można z łatwością
                                zauważyć, praktycznie w każdym miejscu, zniszczenia nawierzchni dróg, różnego rodzaju zanie-
                                czyszczenia, w tym zwierzęce odchody czy piasek. Zapewne większość zastanawia się, na czyich
                                barkach spoczywa obowiązek dbania o czystość na drogach i znajdujących się przy nich chodni-
                                kach, a także utrzymywania ich właściwego stanu technicznego. Istotnym pytaniem będzie także
                                to, co zrobić w przypadku uszczerbku na mieniu bądź zdrowiu poniesionym na skutek niewłaści-
                                wego wykonywania zadań przez podmioty odpowiedzialne za drogi krajowe. Są to przecież ob-
                                szary, po których właściwie wszyscy poruszają się praktycznie każdego dnia, samochodem bądź
                                pieszo. Dlatego tak ważne jest, aby były one w jak najlepszej kondycji. Na tym tle warto się zasta-
                                nowić, kto jest ich zarządcą i do wykonywania jakich zadań jest zobowiązany. Podobny problem
                                pojawia się, kiedy brud z dróg przenosi się na chodniki, które znajdują się bezpośrednio przy
                                drogach krajowych. Warto rozważyć, czy obowiązkiem właścicieli, których nieruchomość znajduje
                                się w takim miejscu, jest utrzymywanie stałego porządku w tych miejscach, a także czy istnieją
                                powołane do tego specjalne organy, na których zaniedbania możemy złożyć skargę. Wszystkie
                                te informacje znajdują się w niniejszym artykule.





            Wstęp                                               W dalszej części artykułu nie będą omawiane poszczególne katego-
            Na początku należy wytłumaczyć, czym właściwie jest droga pu-  rie dróg publicznych, rozsądniejsze będzie skupienie się na drogach
            bliczna, stanowiąca pojęcie szersze niż droga krajowa. Z pomocą   krajowych, ponieważ to one odgrywają największą rolę w zaspoka-
            wychodzi ustawodawca, umiejscawiając w  art.  1 DrPublU  defi-  janiu potrzeb komunikacyjnych i transportowych całego państwa.
                                                         1
            nicję legalną tegoż pojęcia: „drogą publiczną jest droga zaliczona   „Drogi krajowe mają ułatwiać przemieszczanie się między odda-
            na podstawie niniejszej ustawy do jednej z kategorii dróg, z której   lonymi od siebie częściami kraju oraz łączyć aglomeracje miejskie
            może korzystać każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem, z ogranicze-  i przemysłowe. Funkcje dróg krajowych w sieci dróg przedstawia
            niami i wyjątkami określonymi w tej ustawie lub innych przepisach   art. 5 ust. 1 przez wskazanie kryteriów zaliczenia drogi do dróg
            szczególnych”. W tym miejscu ustawa przenosi nas do kolejnego   krajowych.  Natomiast pozostałe  kategorie  dróg  publicznych,
            przepisu określającego kategorie dróg.              tj. drogi komunalne, zaspokajając potrzeby lokalne i regionalne,
                                                                uzupełniają istniejącą sieć dróg krajowych” . Warto też zwrócić
                                                                                                  2
               Artykuł 2 DrPublU wyróżnia drogi: krajową, wojewódzką,   uwagę na fakt, że droga zostaje zaliczona do drogi krajowej dopie-
               powiatową i  gminną. Poza tym katalogiem znajdują się   ro w momencie wydania rozporządzenia przez ministra do spraw
               drogi wewnętrzne – ich definicję legalną można odnaleźć   transportu, a nie z mocy prawa poprzez samo spełnienie ustawo-
               w art. 8 DrPublU.                                wych przesłanek, co wynika z brzmienia art. 5 ust. 2 DrPublU.

            *  Student Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Opolskiego na kierunku
             prawo.
            1   Ustawa z  21.3.1985  r. o  drogach publicznych, tekst jedn.: Dz.U. z  2016  r.   2   W. Maciejko, P. Zaborniak, Komentarz do art. 5 ustawy o drogach publicznych, teza
             poz. 1440 ze zm., dalej jako: DrPublU.              1, System Informacji Prawnej Lex 2010.

            26 KliniKa nr 22 (27)/2017                                                            www.fupp.org.pl



       KLINIKA-22(27)-2016.indd   26                                                                          24.05.2017   11:05
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35