Page 30 - Klinika nr 22 (27)/2017
P. 30
debata środowisKowa
Należyte utrzymanie stanu
technicznego i czystości
na drogach krajowych
Rafał Chybiński*
− podmioty zobowiązane
i odpowiedzialność
cywilnoprawna
Co roku w okresie przedwiośnia, kiedy śnieg zaczyna intensywnie topnieć, można z łatwością
zauważyć, praktycznie w każdym miejscu, zniszczenia nawierzchni dróg, różnego rodzaju zanie-
czyszczenia, w tym zwierzęce odchody czy piasek. Zapewne większość zastanawia się, na czyich
barkach spoczywa obowiązek dbania o czystość na drogach i znajdujących się przy nich chodni-
kach, a także utrzymywania ich właściwego stanu technicznego. Istotnym pytaniem będzie także
to, co zrobić w przypadku uszczerbku na mieniu bądź zdrowiu poniesionym na skutek niewłaści-
wego wykonywania zadań przez podmioty odpowiedzialne za drogi krajowe. Są to przecież ob-
szary, po których właściwie wszyscy poruszają się praktycznie każdego dnia, samochodem bądź
pieszo. Dlatego tak ważne jest, aby były one w jak najlepszej kondycji. Na tym tle warto się zasta-
nowić, kto jest ich zarządcą i do wykonywania jakich zadań jest zobowiązany. Podobny problem
pojawia się, kiedy brud z dróg przenosi się na chodniki, które znajdują się bezpośrednio przy
drogach krajowych. Warto rozważyć, czy obowiązkiem właścicieli, których nieruchomość znajduje
się w takim miejscu, jest utrzymywanie stałego porządku w tych miejscach, a także czy istnieją
powołane do tego specjalne organy, na których zaniedbania możemy złożyć skargę. Wszystkie
te informacje znajdują się w niniejszym artykule.
Wstęp W dalszej części artykułu nie będą omawiane poszczególne katego-
Na początku należy wytłumaczyć, czym właściwie jest droga pu- rie dróg publicznych, rozsądniejsze będzie skupienie się na drogach
bliczna, stanowiąca pojęcie szersze niż droga krajowa. Z pomocą krajowych, ponieważ to one odgrywają największą rolę w zaspoka-
wychodzi ustawodawca, umiejscawiając w art. 1 DrPublU defi- janiu potrzeb komunikacyjnych i transportowych całego państwa.
1
nicję legalną tegoż pojęcia: „drogą publiczną jest droga zaliczona „Drogi krajowe mają ułatwiać przemieszczanie się między odda-
na podstawie niniejszej ustawy do jednej z kategorii dróg, z której lonymi od siebie częściami kraju oraz łączyć aglomeracje miejskie
może korzystać każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem, z ogranicze- i przemysłowe. Funkcje dróg krajowych w sieci dróg przedstawia
niami i wyjątkami określonymi w tej ustawie lub innych przepisach art. 5 ust. 1 przez wskazanie kryteriów zaliczenia drogi do dróg
szczególnych”. W tym miejscu ustawa przenosi nas do kolejnego krajowych. Natomiast pozostałe kategorie dróg publicznych,
przepisu określającego kategorie dróg. tj. drogi komunalne, zaspokajając potrzeby lokalne i regionalne,
uzupełniają istniejącą sieć dróg krajowych” . Warto też zwrócić
2
Artykuł 2 DrPublU wyróżnia drogi: krajową, wojewódzką, uwagę na fakt, że droga zostaje zaliczona do drogi krajowej dopie-
powiatową i gminną. Poza tym katalogiem znajdują się ro w momencie wydania rozporządzenia przez ministra do spraw
drogi wewnętrzne – ich definicję legalną można odnaleźć transportu, a nie z mocy prawa poprzez samo spełnienie ustawo-
w art. 8 DrPublU. wych przesłanek, co wynika z brzmienia art. 5 ust. 2 DrPublU.
* Student Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Opolskiego na kierunku
prawo.
1 Ustawa z 21.3.1985 r. o drogach publicznych, tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. 2 W. Maciejko, P. Zaborniak, Komentarz do art. 5 ustawy o drogach publicznych, teza
poz. 1440 ze zm., dalej jako: DrPublU. 1, System Informacji Prawnej Lex 2010.
26 KliniKa nr 22 (27)/2017 www.fupp.org.pl
KLINIKA-22(27)-2016.indd 26 24.05.2017 11:05