Page 32 - Klinika nr 22 (27)/2017
P. 32

debata środowisKowa



            Zacytowane orzeczenie przedstawia sytuację, w której mimo wy-  do określenia, a następnie do wyceny. Dokonuje się tego poprzez
            stąpienia naruszenia obowiązków wynikających z przepisów nie   porównanie sytuacji majątkowej poszkodowanego z chwili sprzed
            można uznać tego zaniechania za bezprawne. Jednak takie roz-  incydentu do  tej mającej miejsce po  wystąpieniu szkody bądź
            strzygnięcie wydaje się mocno kontrowersyjne i  niekoniecznie   też poprzez określenie wartości zniszczonych przedmiotów, któ-
            trzeba dochodzić do wniosku o braku możliwości uzyskania od-  re uległy uszkodzeniu w wyniku zdarzenia. Problem pojawia się
            szkodowania od Skarbu Państwa.                      w sytuacji, kiedy chcemy dochodzić zwrotu równowartości utraco-
                                                                nych korzyści. Jest to kwota, jaką poszkodowany prawdopodobnie
               Dowodem tego może być wyrok SO w Kielcach: „Sąd wska-  uzyskałby, gdyby do zdarzenia nie doszło. Najlepszym sposobem
               zał, że  pracownicy jednostki mieli obowiązek usunięcia   na uprawdopodobnienie sumy utraconych korzyści będzie przed-
               nadmiaru żwiru z jezdni, a przed dokonaniem tego, wyzna-  stawienie dowodów w postaci wszelkich umów, z których treści
               czenia objazdu, gdyż obecność drobnego żwirku stwarzała   wynikać będzie, że poszkodowany poprzez ich podpisanie otrzy-
                                                                                          8
               bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu, powo-  małby konkretne zyski majątkowe .
               dując również uszkodzenia w poruszających się po jezdni
               samochodach. Zaniechanie w tym zakresie było zaprzecze-  Wycinanie drzew utrudniających komunikację
                                                 6
               niem nakazu wynikającego z normy prawnej” .      Jednym z zadań Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Auto-
                                                                strad jest, zgodnie z art. 20 pkt 16 DrPublU: „utrzymywanie ziele-
            Kolejnym orzeczeniem świadczącym o możliwości uzyskania od-  ni przydrożnej, w tym sadzenie i usuwanie drzew oraz krzewów”.
            szkodowania będzie wyrok SO w Bydgoszczy: „W ocenie Sądu wina   Jednak zgodnie z wyrokiem SN: „Na działalność taką składają się
            pozwanego nie budzi wątpliwości, skoro świadkowie i  powód-  czynności, których celem jest utrzymanie w obrębie tzw. pasa dro-
            ka mówili o ewidentnym zaniedbaniu w usuwaniu śniegu i lodu   gowego drzew i krzewów w sposób mający wyeliminować wszelkie
            z  chodnika, a  pozwany przedstawił zeszyt objazdów, w  którym   zagrożenia bezpieczeństwa ruchu na drodze publicznej, i to zarów-
            w ogóle tego faktu nie odnotowano. Co więcej, świadek dokonujący   no w trybie zwykłym (opracowanie stosownego planu usunięcia
            objazdu w tym dniu wprost wskazał, że nie zajmuje się bliżej kwe-  drzew i krzewów), jak i nagłym (bez konieczności przygotowania
            stią stanu chodników, za których utrzymanie według niego pozwa-  takiego planu)” . Nietrudno zauważyć, że  poza sytuacjami wy-
                                                                            9
                                                            7
            ny nie odpowiada, stąd jasnym jest brak odpowiedniej notatki” .   mienionymi przez SN znajdują się przypadki, kiedy drzewo bądź
            Należy też wspomnieć, że zgodnie z art. 6 KC to na poszkodo-  krzew jest wyłącznie utrudnieniem w poruszaniu się po chodniku.
            wanym będzie ciążył obowiązek przedstawienia właściwych   Nie są to jednak sytuacje rzadkie. W związku z tym warto wspo-
            dowodów na fakt zaistnienia wszystkich wymienionych wy-  mnieć, że istnieje jeszcze możliwość złożenia wniosku o usunię-
            żej przesłanek. W  tym celu warto posiadać notatkę urzędową   cie drzewa bądź krzewu także przez osobę indywidualną. Wniosek
            funkcjonariusza policji bądź straży miejskiej, ewentualnie zdjęcie   taki należy złożyć bezpośrednio do Generalnej Dyrekcji Dróg Kra-
            przedstawiające skutki działania albo zaniechania zarządcy lub też   jowych i Autostrad. Powinien on zawierać imię, nazwisko i adres
            oświadczenia osób, które mogą potwierdzić samo zdarzenie czy   zamieszkania wnioskodawcy, a także przyczynę usunięcia krzewu
            stan techniczny dróg.                               lub drzewa wraz z planem sytuacyjnym. W przypadku pozytyw-
            Może dojść do sytuacji, w których utrzymanie dróg w należytym   nego rozpatrzenia prośby Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych
            stanie będzie praktycznie niemożliwe. Tego rodzaju przypadkiem   i  Autostrad wyda upoważnienie do  wystąpienia w  jej imieniu
            może być okres zimy. Zarządcy dróg nie są w stanie zadbać o stan   w celu uzyskania właściwej decyzji. Zgodnie z art. 83a OchrPrzy-
            techniczny wszystkich dróg, usunąć oblodzonych miejsc czy od-  rodU  właściwym organem wydającym zgodę na usunięcie drzew
                                                                    10
            śnieżyć należycie wszystkie chodniki. Niemożliwość dopełnienia   lub krzewów jest wójt, burmistrz albo prezydent miasta. Jednak
            każdego ciążącego na Generalnym Dyrektorze Dróg i Autostrad   w tym przypadku należy pamiętać, że nawet w razie wydania de-
            obowiązku wynikać będzie głównie z dość częstych zmian pogo-  cyzji zezwalającej na usunięcie drzewa bądź krzewu wnioskodawca
            dowych  w  trakcie  tej  pory  roku.  Nierzadko  występują  sytuacje,   jest obowiązany uczynić to własnymi staraniami i ponosi z tego
                                                                                 11
            w których nagła zamieć potrafi praktycznie całkowicie zablokować   tytułu wszelkie koszty .
            ruch uliczny. W takich przypadkach nie będzie można mówić o wi-
            nie po stronie zarządcy. W związku z tym, mimo niedopełnienia   Podmioty zobowiązane do utrzymywania czystości
            obowiązków wynikających z ustawy, nie będzie się można ubiegać   na chodnikach
                                                                                      12
            o odszkodowanie. Zarządca dróg ponosi odpowiedzialność zarów-  Zgodnie z art. 3 UtrzCzystU  gminy zapewniają czystość i po-
            no za szkody majątkowe, jak i osobiste. Wynika z tego, że może-  rządek na swoim terenie i tworzą odpowiednie warunki do ich
            my się ubiegać zarówno o  zwrot kosztów naprawy samochodu   utrzymania. Jednak art. 5 UtrzCzystU stanowi, że to do właści-
            (wymiana części nadwozia, kół, elementów wchodzących w skład   cieli nieruchomości należy uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych
            zawieszenia pojazdu), jak i zapłatę równowartości kosztów rehabi-  zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości,
            litacji czy odbytego leczenia.                      przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi pu-
            Mamy także możliwość dochodzenia zadośćuczynienia za ponie-  blicznej służącą dla ruchu pieszego, położoną bezpośrednio przy
            sioną krzywdę. Warto zaznaczyć, że w tej sytuacji istnieje zasa-  granicy nieruchomości. Takie uregulowanie spotkało się z krytyką
            da pełnego odszkodowania. Obowiązek naprawienia szkody przez
            zarządcę nie będzie ograniczony tylko do wypłacenia jej rzeczy-  8   Zob.  https://rf.gov.pl/porady-sezonowe/Odpowiedzialnosc_zarzadu_drog_i_
            wistej wartości, ale będzie musiał także uwzględniać kwotę utra-  jego_ubezpieczyciela_w_zakresie_OC__2241; dostęp: 25.3.2017 r.
            conych korzyści. Zasada ta wynika wprost z brzmienia art. 361   9 10   Wyr. SN z 10.6.2005 r., II CK 719/04, Legalis.
                                                                  Ustawa z 16.4.2004 r. o ochronie przyrody, tekst jedn.: Dz.U z 2016 r. poz. 2134
            § 2 KC. Wielkość rzeczywiście poniesionych szkód jest dość prosta   ze zm., dalej jako: OchrPrzyrodU.
                                                                11  Zob. http://www.gddkia.gov.pl/pl/a/6419/zasady-usuwania-drzew-lub-krzewow-
                                                                 rosnacych-w-pasie-drogowym; dostęp: 25.3.2017 r.
            6   Wyr. SO w Kielcach z 29.8.2013 r., II Ca 653/13, www.orzeczenia.ms.gov.pl.  12  Ustawa z 13.9.1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, tekst jedn.:
            7   Wyr. SO w Bydgoszczy z 25.9.2015 r., II Ca 169/14, www.orzeczenia.ms.gov.pl.  Dz.U. z 2016 r. poz. 250 ze zm., dalej jako: UtrzCzystU.

            28 KliniKa nr 22 (27)/2017                                                            www.fupp.org.pl



       KLINIKA-22(27)-2016.indd   28                                                                          24.05.2017   11:05
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37