Page 31 - Klinika nr 22 (27)/2017
P. 31

debata środowiskowa


             Zarządca dróg krajowych i jego obowiązki            tytułu, czego przykład zaprezentowany jest wyżej. Łatwo zauwa-
             Zgodnie z art. 2a DrPublU właścicielem dróg krajowych jest Skarb   żyć, że wśród wymienionych zadań zarządcy dróg krajowych nie
             Państwa. Natomiast właściwym organem zajmującym się spra-  odnajdziemy obowiązku usuwania zanieczyszczeń, piasku czy od-
             wami z nimi związanymi jest, zgodnie z art. 18 DrPublU, Gene-  padów, a  jedynie wykonywanie robót konserwacyjnych, porząd-
             ralny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad. Jak podkreśla WSA,   kowych i innych czynności zmierzających do zwiększenia bezpie-
             „art. 19 ust. 5 DrPublU wyłącza zarząd drogami krajowymi znaj-  czeństwa i wygody ruchu, w tym także odśnieżanie i zwalczanie
             dującymi się w  granicach miast powiatowych spod kompetencji   śliskości zimowej. Należy się zastanowić, co może z tego wynikać.
             Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad na rzecz pre-
             zydenta danego miasta. Nie oznacza to jednak, że dotychczasowy   Odpowiedzialność cywilnoprawna zarządcy dróg
             zarządca staje się zarządcą niewłaściwym. Brak jest w przepisach   krajowych
             ustawy o drogach publicznych regulacji, z których można by wy-  W tym miejscu można wyobrazić sobie następującą sytuację. W wy-
             wnioskować, że wcześniej ustalony trwały zarząd na nieruchomo-  niku nieutrzymania nawierzchni drogi we właściwym stanie tech-
             ści znajdującej się na obszarze miasta przechodzi obligatoryjnie   nicznym poruszający się po drodze krajowej samochód osobowy
             na  podstawie tej ustawy na  rzecz prezydenta danego miasta” .   wpada w dziurę, powodując uszkodzenie koła pojazdu. Podobna
                                                             3
             Do zadań Generalnego Dyrektora należy przede wszystkim wy-  sytuacja będzie miała miejsce w przypadku doznania uszczerbku
             konywanie  zadań  zarządcy  dróg krajowych i  realizacja budżetu   na zdrowiu w trakcie poruszania się chodnikiem. Warto wiedzieć,
             państwa w zakresie dróg krajowych. Organem, za pomocą którego   że w zaistniałej sytuacji podstawą prawną, z której należy korzy-
             Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad wykonuje swo-  stać przy wystąpieniu z roszczeniem w stosunku do zarządcy dróg
             je zadania, jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.   krajowych, będzie art. 415 KC. Oznacza to, że wspomniany pod-
             Wykonuje ona także zadania związane z  zarządem dróg krajo-  miot będzie odpowiadał za  szkody wyrządzone innym osobom
             wych. Zgodnie z art. 20 DrPublU do zadań Generalnego Dyrektora   w sposób zawiniony, jeżeli nastąpiły na skutek takiego działania
             Dróg Krajowych i Autostrad należy także utrzymanie nawierzchni   lub zaniechania zarządcy, które naruszają przepisy ustawy. Zatem,
             drogi, chodników, drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń   co wydaje się oczywiste, organ ten nie będzie odpowiadał za naru-
             zabezpieczających ruch i  innych urządzeń związanych z  drogą,   szenie mienia bądź zdrowia, jeżeli działał zgodnie z treścią przepi-
             z wyjątkiem części pasa drogowego w celu budowy, przebudowy   sów, a do zdarzenia doszło wyłącznie z naszej winy.
             i  remontu wiat przystankowych lub innych urządzeń służących   Podsumowując:  aby możliwe  było ubieganie się o  odszkodowa-
             do obsługi podróżnych, a także przeprowadzanie okresowych kon-  nie, konieczne jest wystąpienie łącznie następujących przesłanek.
             troli stanu dróg i drogowych obiektów inżynierskich oraz przepraw   Pierwszą z  nich, co  także wydaje się oczywiste, jest  powstanie
             promowych, ze szczególnym uwzględnieniem ich wpływu na stan   szkody (złamanie nogi, zniszczenie elementu samochodu). Dru-
             bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym weryfikacja cech i wska-  gą przesłanką będzie ustalenie winy po stronie podmiotu od-
             zanie usterek, które wymagają prac konserwacyjnych lub napraw-  powiedzialnego, czego przykładem może być niewłaściwe utrzy-
             czych ze  względu na  bezpieczeństwo ruchu drogowego. Warto   manie stanu technicznego dróg (obowiązek ten uregulowano
             wspomnieć, że od zasady wskazującej właściwego zarządcę dróg   w art. 20 pkt 4 DrPublU), wyłącznie z przyczyn leżących po stro-
             publicznych, poza przykładem przedstawionym wyżej, możemy   nie zarządcy. Ostatnią przesłanką jest udowodnienie, że istnieje
             znaleźć jeszcze kilka wyjątków. Jednym z nich będzie przejaw pro-  związek przyczynowy między zaistniałą szkodą a określonym
             cesu prywatyzacji zadań publicznych, kiedy to  zadania należące   działaniem bądź zaniechaniem podmiotu odpowiedzialnego.
             do zarządcy drogi publicznej będą wykonywane przez podmioty   Oznacza to obowiązek wykazania, że upadek, który był przyczy-
             z obszarów wychodzących poza strukturę administracji publicznej.   ną złamania ręki, spowodowany został niedostosowaniem się
             Prawodawca przewidział także w  przepisach ustawy o  drogach   przez zarządcę do obowiązujących przepisów. Jako przykład zo-
             publicznych możliwość przekazania obowiązku zarządzania mię-  stał w tym miejscu przytoczony fragment uzasadnienia SN, zgod-
             dzy zarządcami dróg publicznych, co wynika z brzmienia art. 19   nie z którym „dokonane w sprawie ustalenia faktyczne wskazują
             ust. 4 DrPublU. Przekazanie takie może nastąpić wyłącznie w dro-  na to, że przydrożna akacja nie wykazywała cech zewnętrznych,
             dze porozumienia administracyjnego. Najważniejszym powodem   które mogłyby usprawiedliwiać objęcie jej tzw.  planem wyrębu,
             takiego działania organów zawierających to porozumienie będzie   przewidzianym w § 16 i 17 rozporządzenia z 1986 r. Drzewo nie
             przeniesienie określonych zadań publicznych na podmiot wyraża-  było pochylone w kierunku drogi w chwili wypadku. Nie ustalono
             jący chęć pełnienia funkcji zarządcy. Porozumienie będzie miało   też szczególnych warunków klimatycznych mogących spowodo-
             formę zbliżoną do umowy cywilnoprawnej, jednak skutek praw-  wać złamanie się gałęzi akacji. Nie znaczy to jednak, że przy ustala-
             ny wywołuje przede wszystkim w sferze prawa publicznego. „Nie   niu tego, czy pozwany zarządca drogi publicznej dopuścił się czynu
             można wykluczyć, że  porozumienie administracyjne (…) będzie   niedozwolonego, należałoby ograniczać się tylko do wykazywania
             oddziaływać na sferę praw i obowiązków cywilnoprawnych. Przy-  podstaw do dokonania tzw. planu wyrębu drzew i krzewów lub
             kładowo za szkody wyrządzone złym stanem drogi odpowiedzial-  niezbędności ich usunięcia poza planem (§ 16 i 18 rozporządze-
             ność będzie ponosił zarządca wskazany w treści porozumienia jako   nia z  1986  r.). Nieobjęcie wspomnianym planem odpowiednich
             przejmujący. Nie ulega jednak wątpliwości, że skutkiem przekaza-  drzew i krzewów i ich nieusunięcie we właściwym czasie oznacza
             nia zadania nie jest przeniesienie prawa własności nieruchomości   na  pewno  naruszenie  obowiązków  wynikających  z  omawianych
             drogowej na ten podmiot, który wyraził zgodę na wykonywanie   przepisów. Ale takie zaniechanie zarządcy nie wyczerpuje sytuacji,
                   4
             zadania” .                                          w których można by mu postawić zarzut bezprawności zaniecha-
             Zarządca, który zdecydował się przejąć konkretne zadanie, musi   nia w zakresie zapewnienia stanu bezpieczeństwa drogi publicznej
             się także liczyć z  ponoszeniem wszelkich konsekwencji z  tego   w związku z koniecznością utrzymywania i porządkowania stanu
                                                                                                   5
                                                                 zadrzewiania i roślinności pasów drogowych” .
             3   Wyr. WSA w Warszawie z 14.3.2012 r., I SA/Wa 1692/11, Legalis.
             4   W. Maciejko, P. Zaborniak, Komentarz do art. 19 ustawy o drogach publicznych,
              teza 7, System Informacji Prawnej Lex 2010.        5   Wyr. SN z 10.6. 2005 r., II CK 719/04, Legalis.

             www.edukacjaprawnicza.pl                                                 3(168) rok akademicki 2016/2017  27



       KLINIKA-22(27)-2016.indd   27                                                                          24.05.2017   11:05
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36