Page 13 - Klinika nr 24 (29)/2018
P. 13
DEBATA ŚRODOWISKOWA
Pogłębiony dyskurs odnośnie do zasadności wprowadzenia tej o reformach edukacji prawniczej. Zaprezentowano, na podstawie
aplikacji wymaga jednak osobnego omówienia, już poza niniej- wyróżnień dokonanych przez J. Wróblewskiego, modele prawo-
szym artykułem. znawstwa, typy kształcenia prawniczego oraz ich wzajemne relacje
Zdaniem J. Wróblewskiego wypracowanie kompromisowego mo- wraz z wnioskami końcowymi. Aby reformy edukacji miały sens,
delu optymalnego, ulokowanego gdzieś między modelem ogól- należy w drodze wieloetapowych dyskusji przyjąć konkretny mo-
nym a modelem specjalistycznym, jest o tyle trudne, że wymusza del kształcenia, który będzie podstawą dla jednolitych programów
podjęcie wielowymiarowych dyskusji nad wszystkimi elementami nauczania, co przyczyni się do rozwiązania zaistniałych proble-
wskazanymi powyżej. Dla J. Wróblewskiego oznaką kryzysu na- mów.
uczania byłaby krańcowa specjalizacja z wiedzą ostro rozdzieloną
na przedmioty. Nie uznaje on zasadności „zamówień publicznych”,
czyli całkowitego podporządkowania uniwersyteckich programów Słowa kluczowe: edukacja prawnicza, typy kształcenia, prawo-
46
nauczania potrzebom praktycznym . znawstwo, modele prawoznawstwa, reformy.
W moim odczuciu kształcenie prawnicze będzie się przesuwać
w stronę specjalistyczną, aczkolwiek nigdy nie dojdzie do wskazane- Relationships of jurisprudence models with
go powyżej „kryzysu nauczania”. Pomysłem J. Wróblewskiego na pró- the types of legal education
bę znalezienia optymalnego sposobu kształcenia prawniczego było
skorzystanie z eksperymentalnie stosowanej metody prób i błędów Summary
z programami nauczania, z późniejszym rozpatrzeniem efektów The article presents theoretical foundations, the knowledge of which is
działania programu nowego i wcześniej realizowanego. Jesteśmy important from the point of view of substantive discussions on legal
obecnie świadkami próby wykorzystania tego pomysłu pomimo education reforms. The following issues were presented on the basis of
znacznych oporów konserwatywnej części dydaktyków i samorzą- distinctions made by J. Wróblewski: models of jurisprudence, types of
dów prawniczych. Ciężko przewidzieć, czy efekty i konsekwencje legal education and their mutual relations along with some final conc-
wprowadzania zmian przyniosą większe korzyści czy straty, aczkol- lusions that can be drawn from those relations. In order for education
wiek bez podjęcia ryzyka pozostanie nieefektywny status quo. reforms to make sense, a specific educational model must be adopted
through multi-stage discussions, which will be the basis for uniform
Streszczenie curricula, which will help solve problems that may remain unresolved
W artykule przedstawiono teoretyczne podstawy, których zna- until then.
jomość jest istotna z punktu widzenia merytorycznych dyskusji
Keywords: Legal education, types of education, jurisprudence, models
46 M. Chmura, op. cit., s. 2–19. of jurisprudence, reforms.
www.edukacjaprawnicza.pl 2(170) rok akademicki 2017/2018 11
KLINIKA 24(29) 2018.indd 11 16.05.2018 11:05