Page 11 - Klinika Nr 35–36 (40–41)/2023
P. 11

WPŁYW KLINIK NA PRZYSZŁOŚĆ SPOŁECZNĄ


             wykształcenia skomplikowany. Pacjent, który często kierowany   ocenie jednym z najistotniejszych elementów nauczania w kli-
             jest emocjami (np. lękiem przed diagnozą) nie zawsze jest w sta-  nice jest kształtowanie poczucia odpowiedzialności za klienta
             nie przyswoić otrzymane informacje i nawet wysoki poziom IQ   i jego sprawę. W przeciwieństwie do rozwiązywania kazusów
             tego nie gwarantuje. Jak słusznie zauważył M. Safjan, zależność   w trakcie studiów prawniczych w klinice prawa mamy do czynienia
             występującą pomiędzy zdolnością do wyrażenia zgody a zdolnością   nie tylko z konkretnym stanem faktycznym, ale także z realnymi
             do zrozumienia znaczenia informacji sprawia, że niedopuszczalne   problemami i prawdziwym klientem. W tzw. sprawach medycznych
             byłoby ograniczenie czy wyłączenie przekazania informacji osobie   w grę wchodzić może ponadto cała paleta emocji.
             uprawnionej do wyrażenia zgody ze względu na niezdolność jej zro-  Pozycja pacjenta w społeczeństwie jest ściśle związana z wartością,
             zumienia . Moim zdaniem, gdyby przyjąć odmienny kierunek ro-  jaką zdrowie ma dla każdego człowieka. Temat zdrowia determi-
                   29
             zumowania, wówczas nastąpiłby powrót do relacji paternalistycz-  nuje temat relacji pacjenta z lekarzem, która nie stanowi jednak
             nych, zgodnie z którymi to lekarz wie najlepiej, co jest dobre dla   sztucznego konstruktu, a o jej istnieniu decydują realne fakty, ta-
             pacjenta, zatem w tym przypadku wie, które informacje należy mu   kie jak: choroba (fact of illness), czynności specjalności medycznej
                                                                                                   34
             przekazać, a których i tak nie zrozumie. Wydaje się, że to na leka-  (act of profession) i czyn leczenia (act of healing) . W związku z tym
             rzu właśnie spoczywa odpowiedzialność za właściwą komunikację,   niezwykle ważna jest wszechstronna analiza przepisów i dbałość
             a informacje powinny być przekazywane w bezpośrednim i otwar-  o bezpieczeństwo prawne osób, które zwracają się o pomoc do stu-
             tym kontakcie pacjent-lekarz (uwagi te dotyczą także pielęgniarki   denckich poradni prawnych właśnie w takich sprawach. Studenci
             lub położnej). W pełni zgadzam się ze stanowiskiem M. Filara, któ-  przygotowując opinię prawną powinni jak najdokładniej przeana-
             ry podniósł, że informacja poprzedzająca wyrażenie woli pacjenta   lizować obowiązujące przepisy prawa oraz możliwe drogi docho-
             w odniesieniu do przeprowadzonych działań lekarskich powinna   dzenia roszczeń w konkretnej sprawie, w sposób jak najbardziej
             być przystępna, wszechstronna, rzetelna oraz adekwatnie szcze-  przejrzysty i zrozumiały.
                  30
             gółowa .                                            Jednocześnie należy podkreślić, że ostateczna decyzja co do wy-
             Prawo do informacji jest gwarancją realizacji prawa do poszano-  boru kierunku podejmowanych działań należy do klienta . Moim
                                                                                                           35
             wania woli pacjenta w zakresie przeprowadzania czynności me-  zdaniem kluczowe jest, aby w opinii prawnej znalazła się analiza
             dycznych. W przypadku prawa do informacji chodzi nie tylko   przepisów w zakresie dostępu do dokumentacji medycznej oraz
             o urzeczywistnienie swobodnego i świadomego podejmowania   prawa do informacji medycznej. Zwiększenie świadomości praw-
             decyzji o planowanych zabiegach medycznych, ale wprost o ochro-  nej w tych obszarach może pozytywnie wpłynąć na poczucie bez-
             nę wartości, jaką jest wiedza o samym sobie, stanowiąca przesłan-  pieczeństwa prawnego klientów sekcji medycznych w ramach stu-
             kę konieczną dla podejmowania różnych ważnych decyzji w życiu   denckich poradni prawnych.
             osobistym, niekoniecznie związanych z leczeniem . Dotyka fun-
                                                  31
             damentalnych dla prawa medycznego zagadnień poszanowania   Słowa kluczowe: prawo medyczne, prawa pacjenta, dokumentacja
             dla indywidualności – także motywacyjnej i decyzyjnej, cechującej   medyczna, informacja
             każdego człowieka .
                          32
             W mojej ocenie wyposażenie klientów studenckich poradni praw-  Medical law – how to increase legal security for
             nych w wiedzę dotyczącą prawa do informacji medycznej zwiększa   clients of legal clinics in Poland
             ich bezpieczeństwo prawne, a nieznajomość przepisów w tym za-
             kresie może generować negatywne konsekwencje.       Streszczenie
                                                                 The subject of this article will be an attempt to present selected patient
             Streszczenie                                        rights i.e. medical documentation and medical information. An analysis
             Klinika prawa to cały proces kształcenia studentów /studen-  of the provisions on access to medical documentation and information
             tek, którego podstawowym celem jest przekazywanie wiedzy   on health, diagnosis, prognosis and alternative treatment methods will
             i umiejętności niezbędnych dla wykonywania zawodu prawni-  be carried out, especially useful for clients who have been harmed in
             ka/prawniczki poprzez stosowanie aktywnych form naucza-  the treatment process. Providing students with comprehensive informa-
             nia, możliwość praktyki oraz uczenie w działaniu . W mojej   tion about patient rights and means of protecting them in an accessible
                                                     33
                                                                 way may not only contribute to the effectiveness of clients’ claims, but
              M. Safjan, Prawo i medycyna. Ochrona praw jednostki a dylematy współczesnej
             29                                                  also increase their psychological comfort and sense of legal security.
              medycyny, Warszawa 1998, s. 72.
              M. Filar, Lekarskie prawo karne, Kraków 2000, s. 263.  Keywords: medical law, patient rights, medical documentation, infor-
             30
             31  M. Safjan, Kilka refleksji wokół problematyki zadośćuczynienia pieniężnego z ty-
              tułu szkody wyrządzonej pacjentom, Prawo i Medycyna 2005, Nr 18, s. 19.  mation
             32  B. Janiszewska, Zgoda na udzielenie świadczenia zdrowotnego. Ujęcie wewnątrz-
              systemowe, Warszawa 2013, s. 417.                  34  T. Biesaga, Elementy etyki lekarskiej, Kraków 2006, s. 57.
             33  M. Klauze, Kilka słów o klinikach prawa, Filozofia Publiczna i Edukacja Demokra-  35  K. Syroka-Marczewska, Prawo medyczne z perspektywy nauczania klinicznego, Kli-
              tyczna 2013, t. II, Nr 2, s. 51.                    nika 2021–2022, Nr 31–32 (36–37), s. 14 i n.




                                   www.student.beck.pl








             10 KLINIKA Nr 35–36 (40–41)/2023                                                           fupp.org.pl



                                                                                                               11.07.2024   18:42
        Klinika 35-36(40-41) 2023.indb   10                                                                    11.07.2024   18:42
        Klinika 35-36(40-41) 2023.indb   10
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16