Page 15 - Klinika Nr 35–36 (40–41)/2023
P. 15

WPŁYW KLINIK NA PRZYSZŁOŚĆ SPOŁECZNĄ


             cji skazanych. Przepis ten, mimo że wyraźnie wskazuje cel, to nie   dozór lub upoważnionych stowarzyszeń, organizacji i instytucji .
                                                                                                                31
             określa, jak miałby on zostać osiągnięty.           Zanim dozór zostanie powierzony wymienionym podmiotom, wy-
                                                                 magane jest uprzednie zbadanie ich działań i celów statutowych.
             Zakres podmiotowy                                   Do podmiotów stosuje się ponadto przepisy rozporządzenia doty-
             Ustawodawca, choć zakreślił szeroko krąg podmiotów dopuszczo-  czące kuratorów zawodowych, a przepisów rozporządzenia o kie-
             nych do współdziałania w wykonywaniu orzeczeń, to jak wspo-  rowniku zespołu się nie stosuje.
             mniała autorka powyżej, jest węższy niż ten katalog w art. 42    Powierzenie dozoru wymienionym podmiotom wymaga uprzed-
             KKW. Jeśli chodzi o instytucje, mogą wśród nich być te, w których   niego zbadania ich działań i celów statutowych. Należy zasygnali-
             statutach znajdują się postanowienia o prowadzeniu działalności,   zować, że obowiązujące przepisy stricte nie zawierają unormowania
             których celem jest realizacja zadań uregulowanych w rozdziale   dotyczącego trybu ustalania stowarzyszeń, organizacji lub insty-
             VII KKW. Natomiast w przypadku Kościołów i związków wyzna-  tucji, którym powierzono sprawowanie dozoru. Natomiast sposób
             niowych chodzi wyłącznie o te, które mają uregulowany status   wykonywania przez nie obowiązków reguluje rozdział 7 ustawy
                                                                                             32
                                           29
             prawny, czyli są uznawane przez państwo .           z 27.7.2001 r. o kuratorach sądowych .
             Zakres oraz tryb uczestnictwa stowarzyszeń, fundacji, Kościołów
             i innych związków wyznaniowych oraz organizacji i instytucji, któ-  Uwagi de lege ferenda
             rych celem działania jest zapobieganie przestępczości i readaptacja   Udział społeczeństwa zawsze powinien mieć znaczenie w proce-
             społeczna oraz osób godnych zaufania w wykonywaniu i społecz-  sie readaptacji osób skazanych. Zdaniem autorki Kodeks karny
             nej kontroli nad wykonywaniem kar, środków karnych, zabezpie-  wykonawczy w obecnym brzmieniu, a tym bardziej w praktyce,
             czających i zapobiegawczych określa rozporządzenie Prezesa Rady   nie uwzględnia udziału czynnika społecznego w sprawowaniu
             Ministrów z 28.12.2016 r. w sprawie współdziałania podmiotów   wykonywania kary. W sposób niedookreślony wskazuje na możli-
             w wykonywaniu kar, środków karnych, kompensacyjnych, zabez-  wość ustanawiania przez osadzonego przedstawiciela, z zastrzeże-
             pieczających, zapobiegawczych oraz przepadku, a także społecznej   niem, że musi on działać wyłącznie na korzyść osoby pozbawionej
             kontroli nad ich wykonaniem.                        wolności, co uniemożliwia realizację uprawnienia wynikającego
             Podmioty wymienione w art. 38 § 1 KKW mogą zostać dopuszczo-  z art. 182 Konstytucji RP. Uzupełnieniem procesu resocjalizacji
             ne do udziału w takich czynnościach, których celem jest poprawa   winny być wszelkie organizacje społeczne obejmujące swoim za-
             skazanego oraz działania regulowane w art. 106 i art. 121–136a   interesowaniem osadzonych po uzyskaniu warunkowego zwol-
             KKW. Działania mogą zostać podjęte tylko po uprzednim zawarciu   nienia, przerwy w odbyciu kary etc. Wprowadzenie stosownej
             porozumienia między podmiotem a dyrektorem jednostki peniten-  regulacji implikowałoby współpracę między Służbą Więzienną
             cjarnej (zakładu karnego lub aresztu śledczego) w formie pisemnej.   a organizacjami społecznymi w readaptacji skazanych. Powinny
             Obecnie art. 38 KKW nie spełnia swej roli. Jego działanie jest uza-  mieć one możliwość weryfikacji i prezentowania własnej oceny po-
             leżnione od współdziałania dyrektora danej jednostki peniten-  stępów w resocjalizacji oraz opiniowania prognoz kryminalnych,
             cjarnej, co zaprzecza roli społeczeństwa w sprawowaniu wymiaru   co zapewne dałoby szersze spojrzenie na sylwetkę osadzonego
             sprawiedliwości. Zresztą sama regulacja nie jest wykorzystywana   w procesie resocjalizacji.
                     30
             w praktyce . Niezależnie od inicjatywy podmiotów uprawnionych   Obecny stan prawny wymusza na przedstawicielu skazanego dzia-
             istnieją ograniczenia działalności na terenie jednostek penitencjar-  łanie na jego korzyść, co jest zresztą logiczne. Przedstawiciel ska-
             nych typu zamkniętego.                              zanego działa niejako w imieniu społeczeństwa. Winien on posia-
                                                                 dać stosowne umocowania działając na jego korzyść, co nie zawsze
             Regulacja art. 170 § 2 KKW                          musi być zgodne z indywidualnym interesem skazanego. Niemniej
             W kontekście udziału społeczeństwa w postępowaniu wykonaw-  jednak interes społeczny nie może szkodzić skazanemu, a usta-
             czym należy krótko pochylić się nad instytucją z art. 170 § 2 KKW.   nowienie przedstawiciela spośród wielu organizacji daje swobodę
             Sam przepis określa właściwość miejscową kuratora sądowego, któ-  wyboru właściwego podmiotu. Mając na uwadze ideę procesu re-
             ra jest zależna od miejsca, w którym dozór jest lub ma być wyko-  adaptacji skazanego, pobyt w zakładzie karnym ma przywrócić ska-
             nywany.                                             zanego do życia w społeczeństwie poza murami więzienia – organi-
             Regułą jest, że sprawowanie dozoru powierza się kuratorowi sądo-  zacja nie będzie mogła działać z jakąkolwiek szkodą dla skazanego.
             wemu. Jednak zgodnie z art. 170 § 2 KKW w kontekście analizowa-  Kolejnym problemem jest, wspomniany przez autorkę na początku
             nej problematyki sprawowanie dozoru może również zostać powie-  tekstu, wymóg posiadania cechy „godnego zaufania”, co rodzi jej
             rzone stowarzyszeniu, organizacji, instytucji, do której działalności   zdaniem problemy proceduralne. Aby legitymacja do reprezento-
             należy troska o wychowanie, zapobieganie demoralizacji lub pomoc   wania skazanego była skuteczna, musi wzbudzać w organach wy-
             skazanym, albo osobie godnej zaufania. Sprawowanie dozoru może   konawczych przekonanie o posiadaniu cech „godnego zaufania”.
             nastąpić na wniosek lub na zgodę podmiotów, do których należy   Jeśli wymienione organy uznają brak tej cechy, to działanie w imie-
             troska o wychowanie, zapobieganie demoralizacji lub pomoc ska-  niu osadzonego nie będzie miało żadnego znaczenia. Co prawda
             zanym. Jednak wiodącą rolę w wykonywaniu dozorów powierza   ustawodawca przewiduje wymogi, jakie powinna mieć osoba god-
             się kuratorowi zawodowemu, który organizuje i prowadzi działania   na zaufania, jednak jest to częściowo kwestia uznaniowa. Tutaj
             mające na celu pomoc skazanemu w readaptacji oraz kieruje pra-  konieczne jest wprowadzenie regulacji, która w sposób bardziej
             cą sądowych kuratorów i innych osób wykonujących samodzielnie   klarowny i racjonalny określi cechy osoby „godnej zaufania”. Zde-
                                                                 cydowanie ułatwiłoby to wybór właściwego przedstawiciela. Poja-
                                                                 wia się tu również pewien absurd, skoro osadzony może ustanowić

             29  T. Szymanowski, Komentarz do art. 38, w: T. Szymanowski, Z. Świda, Kodeks karny   31  J. Zagórski, Dozór kuratora sądowego przy warunkowym zawieszeniu wykonania
              wykonawczy. Komentarz. Ustawy dodatkowe, akty wykonawcze, Warszawa 1998,   kary pozbawienia wolności w: J. Zagórski (red.), Wykonywanie środków probacji
              s. 84.                                              i readaptacji skazanych w Polsce, RPO-mat. Nr 59, s. 73.
              K. Postulski, Komentarz do art. 38, [w:] K. Postulski, Kodeks karny wykonawczy.   T.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1095.
             30                                                  32
             14 KLINIKA Nr 35–36 (40–41)/2023                                                           fupp.org.pl



        Klinika 35-36(40-41) 2023.indb   14                                                                    11.07.2024   18:42
                                                                                                               11.07.2024   18:42
        Klinika 35-36(40-41) 2023.indb   14
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20