Page 23 - Klinika nr 15 (19)/2013
P. 23

DEBATA ŚRODOWISKOWA


Słowa kluczowe: legal aid in civil procedure. Te study was to present the legal decisions
nieodpłatna pomoc prawna, pomoc prawna z urzędu, pomoc prawna on the rules and procedures for the granting of legal aid. An analysis of
na etapie sądowym, prawo do sądu, postępowanie cywilne the criteria which should guide the court making appoint a representa-
tive. Pointed out the issues involved, including the weakness of legisla-
Appointment of public attorney at law in a civil tive solutions. Te contents of the proposed legislative changes leading
procedure based on judicial practice to improve this state of afairs.

Summary: Keywords:
Development concerns legal assistance provided by the State in granting free legal aid, legal advice from the ofce, judicial legal aid, the right to
free legal aid. Te article discusses issues related to the appointment of sue, civil procedure


Ustanawianie




obrońcy z urzędu




w postępowaniu karnym
Przemysław Mijal*
na tle praktyki orzeczniczej






Niedawny wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 8.10.2013 r. , stwierdzający niezgodność
1
z Konstytucją RP braku sądowej kontroli zarządzenia prezesa sądu o odmowie wyznacze-
nia obrońcy z urzędu dla oskarżonego, który złożył wniosek w trybie art. 78 § KPK, oraz
możliwości zaskarżenia postanowienia sądu o cofnięciu wyznaczenia obrońcy z urzędu,
jak również przyjęta 30.8.2013 r. przez Sejm RP nowelizacja KPK , zmierzająca do przemo-
2
delowania postępowania sądowego w kierunku większej kontradyktoryjności, która stwa-
rza najlepsze warunki do wyjaśnienia prawdy materialnej i najlepiej służy poszanowaniu
praw uczestników postępowania, oraz przyznająca radcom prawnym uprawnienia w zakre-
sie prowadzenia obrony w sprawach karnych i sprawach karno-skarbowych niewątpliwie
wniosły i z pewnością – w perspektywie najbliższych lat – jeszcze wniosą istotne zmiany
do funkcjonującego dotychczas modelu obrony z urzędu w sprawach karnych.




Trybunał Konstytucyjny, rozpoznając wniosek Rzecznika Praw Wszystkich skutków wprowadzenia wyżej wzmiankowanych zmian
Obywa telskich, orzekł, że art. 81 § l KPK w zakresie, w jakim nie nie sposób jeszcze przewidzieć, niemniej jednak pożądane jest
przewiduje sądowej kontroli zarządzenia prezesa sądu o odmo­ przeprowadzenie analizy dotychczasowej praktyki orzeczniczej
wie wyznaczenia obrońcy z urzędu dla oskarżonego, który złożył
wniosek w trybie art. 78 § l KPK, jest niezgodny z art. 42 ust. 2 * Adiunkt w Katedrze Prawa Konstytucyjnego i Integracji Europejskiej WPiA Uni­
wersytetu Szczecińskiego, radca prawny.
w zw. z art. 45 ust. l i z art. 78 Konstytucji RP. Jednocześnie TK 1 Wyr. TK z 8.10.2013 r., K 30/11, Dz.U. z 2013 r., poz. 1262.
stwierdził, że art. 78 § KPK w zakresie, w jakim nie przewiduje 2 Zob. druk sejmowy nr 1586, obejmujący sprawozdanie Komisji Nadzwyczajnej do
zaskarżenia postanowienia sądu o cofnięciu wyznaczenia obrońcy spraw Zmian w Kodyfikacjach i uchwaloną przez Sejm na posiedzeniu 30.8.2013 r.
z urzędu, jest niezgodny z art. 78 w zw. z art. 42 ust. 2 Konsty­ ustawę o zmianie ustawy – Kodeks postępowania karnego oraz niektórych innych
ustaw, jak również druk 1734 – uchwała Senatu RP z 20.9.2013 r., wprowadzająca
tucji RP. poprawki do uchwalonej przez Sejm ustawy.










Projekt „Opracowanie kompleksowych i trwałych mechanizmów wsparcia dla poradnictwa prawnego i obywatelskiego w Polsce”
współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28