Page 21 - Klinika nr 15 (19)/2013
P. 21

DEBATA ŚRODOWISKOWA


końca recypowane na grunt praktyki sądowej w sytuacjach ustana­ pełnomocnika. Oceny, czy taka potrzeba zachodzi, sąd dokonuje,
wiania profesjonalnych pełnomocników. biorąc pod uwagę zarówno przymioty osobiste strony, a  szcze­
Pomimo nowelizacji przepisów KPC bez wątpienia nadal aktualne gólnie jej nieporadność w formułowaniu żądań i przedstawianiu
pozostaje stanowisko, zgodnie z którym sąd może ustanowić rad- okoliczności faktycznych sprawy, jak i charakter samej sprawy, jej
cę prawnego lub adwokata na wniosek strony, nie może nato- ewentualne zawiłości i konieczność prowadzenia wielowątkowego
miast uczynić tego z urzędu . Sąd nie jest bowiem uprawniony postępowania dowodowego oraz rozważenia skomplikowanych
14
do narzucenia stronie ustanowienia pełnomocnika z urzędu w sytu­ zagadnień prawnych . Stan zawiłości sprawy sądowej nie jest za­
18
acji, kiedy nie jest ona zainteresowana udzieleniem jej nieodpłatnej tem jedynym kryterium warunkującym potrzebę udziału radcy
pomocy prawnej, nawet gdyby sąd rozstrzygający sprawę uznawał prawnego lub adwokata w postępowaniu. Stwierdzenie zaistnienia
to za konieczne i niezbędne dla zachowania dalszego toku postępo­ tej przesłanki ustanowienia pełnomocnika z urzędu powinno być
wania. Za wyjątkowy w tym zakresie uznać należy jedynie art. 560 bowiem dokonane przy uwzględnieniu zarówno okoliczności doty­
1
KPC, umożliwiający – w sprawach o ubezwłasnowolnienie, o uchy­ czących charakteru danej sprawy (stopnia jej skomplikowania), jak
lenie oraz zmianę ubezwłasnowolnienia – na ustanowienie pełno­ i możliwości oraz umiejętności istniejących po stronie wnioskują­
mocnika z urzędu dla osoby, której dotyczy wniosek o ubezwłasno­ cego, np. ewentualnej nieporadności czy trudności z samodziel­
wolnienie, lub dla osoby ubezwłasnowolnionej, jeżeli ze względu na nym podejmowaniem czynności procesowych . Analiza praktyki
19
stan zdrowia psychicznego nie jest ona zdolna do złożenia wnio­ orzeczniczej prowadzi zatem do wniosku, że przyznanie z urzędu
sku, a sąd uzna udział adwokata lub radcy prawnego w sprawie za radcy prawnego lub adwokata w postępowaniu będzie potrzebne
potrzebny. Analogiczna regulacja został zawarta w art. 48 ustawy zazwyczaj w sytuacji, gdy strona wnosząca o jego ustanowienie jest
15
z 19.8.1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego . W pozostałych na tyle niezorientowana w postępowaniu, iż ma kłopoty z samo­
przypadkach ustanowienie pełnomocnika z urzędu może nastąpić dzielnym inicjowaniem czynności procesowych, bądź gdy sprawa
jedynie na wniosek strony lub uczestnika postępowania. jest skomplikowana pod względem faktycznym lub prawnym, a jej
Podejmując rozstrzygnięcie w zakresie przyznania profesjonalne­ poprowadzenie wymaga specjalistycznej wiedzy, którą powinni po­
go pełnomocnika z urzędu, oprócz kryterium dochodowego, które siadać profesjonalni pełnomocnicy. W praktyce sądowej zdarza się
zdaje się nadal posiadać rangę podstawowego, sąd – kierując się re­ jednak, co powinno zostać defnitywnie wyeliminowane, że usta­
gulacją zawartą w art. 117 § 5 KPC – bada również potrzebę udzia­ nowienie pełnomocnika z urzędu ma przyczynić się do pomocy są­
łu w sprawie radcy prawnego lub adwokata. Obiektywne probierze dowi, a nie stronie, która w sposób ewidentny, nadużywając prawa
oraz wskaźniki owej potrzeby nie zostały jednak przez ustawodaw­ do sądu i wszczynając kolejne postępowania sądowe, nie potraf
cę, chociażby w sposób przykładowy, wskazane w tym przepisie. sprecyzować swoich roszczeń oraz oczekiwań. W  takiej sytuacji
Niemniej jednak stanowi ona drugi istotny, choć znacznie mniej sąd, ustanawiając radcę prawnego lub adwokata, niejako przerzuca
obiektywny element, który łącznie z kryterium statusu material­ ciężar ustalenia przedmiotu i zakresu sporu, którego wywiedzenie
nego musi wystąpić, aby doszło do przyznania stronie pełnomoc­ z oświadczeń strony jest niemożliwe, na pełnomocnika z urzędu,
nika z urzędu. Jakkolwiek w postępowaniu cywilnym sąd roz- najczęściej poprzez zobowiązanie go do sprecyzowania, czego do­
patrujący sprawę nie jest bezwzględnie związany wnioskiem maga się strona.
strony o ustanowienie dla niej radcy prawnego lub adwokata, W praktyce sądowej podnosi się bowiem, że prawo do reprezento­
co wynika z dyspozycji art. 117 KPC, który nie tworzy sam w so­ wania interesów przed sądem nie może być rozumiane jako bez­
bie prawa podmiotowego, to ograniczenie możliwości przyznania względne prawo do każdorazowego żądania ustanowienia dla po­
pomocy prawnej przez profesjonalnego pełnomocnika osobie nie­ woda pełnomocnika z urzędu, gdyż z brzmienia art. 117 § 5 KPC
zamożnej należy do wypadków wyjątkowych . wynika, iż jedną z przesłanek przyznania stronie pomocy pełno­
16
W orzecznictwie wskazuje się zatem na istnienie dwóch podstaw mocnika z urzędu jest uznanie przez sąd orzekający, że udział rad­
przyznania pełnomocnika, których dopiero kumulatywne cy prawnego lub adwokata jest w sprawie niezbędny. Zasadność
wystąpienie czyni żądanie strony w tym zakresie zasadnym przyznania pełnomocnika z  urzędu każdorazowo podlega więc
20
i usprawiedliwionym. Jeśli bowiem osoba fzyczna niezwolniona ocenie sądu . Z pewnością przesłanki takiej nie będą stanowiły
od kosztów sądowych, domagająca się ustanowienia dla niej radcy subiektywne odczucia strony, ponieważ emocjonalny charakter
prawnego lub adwokata, złoży oświadczenie, że nie jest w stanie spraw rozwodowych nie może stanowić wyłącznego argumentu
21
ponieść kosztów jego wynagrodzenia bez uszczerbku utrzyma­ przemawiającego za ustanowieniem pełnomocnika z urzędu .
nia koniecznego dla siebie i swojej rodziny, to sąd przychyli się do
prośby strony tylko wtedy, gdy uzna udział profesjonalnego peł­ 14 Zob.: post. SN z 15.11.1967 r., III PRN 73/67, NP. 1968, Nr 9, s. 1377; wyr. SN
nomocnika w sprawie za potrzebny. W razie braku jednej z powyż­ z  6.11.1996 r., II UKN 7/96, OSNAPiUS 1997, Nr 11, poz.  200 i  wyr. SN
z 16.12.1997 r., II UKN 404/97, OSNAPiUS 1998, Nr 21, poz. 641.
szych przesłanek sąd oddali złożony przez stronę wniosek o udzie­ 15 Dz.U. z 2011 r. Nr 231, poz. 1375 ze zm.
lenie pomocy prawnej z urzędu. Wobec tego przy ustanawianiu 16 Zob.: post. SA w Krakowie z 11.8.2010 r., I ACz 1041/10, Legalis.
17 Zob.: post. SA w  Katowicach z  10.9.2012 r., III AUz 206/12, www.orzeczenia.
pełnomocnika z urzędu należy mieć na uwadze przede wszystkim ms.gov.pl.
aktualną sytuację materialną strony oraz charakter toczącej się 18 Zob.: post. SA w Rzeszowie z 24.8.2012 r., I ACz 548/12, Legalis.
sprawy . Potrzeba udziału w sprawie radcy prawnego lub adwo­ 19 20 Zob.: post. SA w Warszawie z 24.10.2006 r., III AUz 201/06, LexPolonica.
17
Zob.: wyr. SA w Gdańsku z 21.5.2013 r., I ACa 142/13, Legalis.
kata stanowi bowiem ustawową przesłankę ustanowienia takiego 21 Zob.: post. SA w Krakowie z 1.2.2011 r., I ACz 29/11, Legalis.









Projekt „Opracowanie kompleksowych i trwałych mechanizmów wsparcia dla poradnictwa prawnego i obywatelskiego w Polsce”
współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26