Page 29 - KLINIKA-16-20-2014
P. 29
DEBATA ŚRODOWISKOWA


się w  inicjatywy świadczenia pomocy prawnej pro bono, wskazu- prawnej i obywatelskiej z perspektywy bycia członkiem korporacji
jąc, że powinnością radców prawnych i samorządu radcowskiego prawniczej bądź braku takiego statusu. Jedną bowiem z prężniej
jest opracowanie i wdrażanie strategii i programów świadczenia funkcjonujących form bezpłatnego poradnictwa prawnego jest
pomocy prawnej pro bono, które mają być działaniami wspierają- działalność klinik prawa. W ocenie autorki istnieje obecnie pewien
cymi system wymiaru sprawiedliwości, pozarządowe instytucje stan dychotomii i niepewności co do tego, jak poszczególne ka-
6
obywatelskie, kulturalne czy edukacyjne. Z drugiej strony co do tegorie akademickiej aktywności bezpłatnego poradnictwa praw-
tak sformułowanej tezy można zgłaszać wyrażoną już wcześnie nego kwalifi kować, stąd poddaje ona pod namysł postulat uregu-
wątpliwość, czy jest uprawniona, skoro radca prawny albo adwo- lowania zakresu poufności również w tym obszarze aktywności.
kat będący równocześnie opiekunem naukowym świadczy w isto- W ocenie piszącej minimalnym standardem ochrony powinna być
cie rzeczy pracę na rzecz kliniki prawa w ramach stosunku pracy nowela przepisów procedury karnej, cywilnej, administracyjnej,
nauczyciela akademickiego, wynagradzanego w ramach pensum, obejmująca swym kształtem uprawnienie do zachowania w pouf-
w skład którego wchodzą zajęcia kliniki prawa. Patrząc z innej jesz- ności informacji pozyskanych przez podmiot świadczący poradę
cze perspektywy, można stwierdzić, że sytuacja takiego akademika prawną i  obywatelską na zasadach towarzyszących ochronie ta-
będącego jednocześnie praktykiem jest wprost pochodną sposobu jemnicy zawodowej, a to z tego powodu, że zakres informacji pozy-
zorganizowania kliniki prawa. Jeśli klinika prawa będzie samorząd- skiwanych przez podmioty świadczące tego rodzaju poradnictwo
ną, dodatkową, fakultatywną aktywnością studentów i opiekuna, jest identyczny z tym, który pozyskuje radca prawny czy adwokat
najprawdopodobniej zarzut powyższy nie będzie słuszny, bowiem w toku zawodowych czynności.
akademik nie będzie wynagradzany poprzez pensum zajęć klinicz-
nych za dodatkową aktywność w ramach akademii. Wówczas po- Słowa kluczowe:
nownie uprawnione będzie twierdzenie, że w tym zakresie akade- bezpłatne poradnictwo prawne i obywatelskie, poufność, tajemni-
mik jest również radcą prawnym albo adwokatem korzystającym ca zawodowa, tajemnica służbowa, radca prawny, adwokat, klinika
z podwójnego statusu w trakcie czynności zawodowych opieki nad prawa, edukacja kliniczna, postępowanie cywilne, postępowanie
studentem. Odmiennie, gdy za swoje czynności opiekuna nauko- karne, postępowanie administracyjne, postępowanie dyscyplinar-
wego otrzymuje wynagrodzenie ze stosunku pracy, nie jest jasne, ne, informacja publiczna
czy można stosować wobec niego regulacje dodatkowe, ponad wy-
7
nikające z ustawy z 27.7.2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym . Th e confi dentiality and the obligations concerning
legal assistance provided in granting free legal aid
Podsumowanie in the judical – administrative, criminal and civil
Sumując, ten swoisty stan dychotomii i niepewności co do tego, procedures
jak poszczególne kategorie akademickiej aktywności bezpłatnego
poradnictwa prawnego kwalifi kować, sprawia że należałoby zgłosić Summary:
postulat uregulowania zakresu poufności również w tym obszarze An analysis concerns legal assistance provided in granting free legal aid
aktywności. W  ocenie piszącej minimalnym standardem ochrony and the obligations concerning legal assistance provided in granting free
powinna być nowela przepisów procedury karnej, cywilnej, admi- legal aid in the judical – administrative, criminal and civil procedures.
nistracyjnej, obejmująca swym kształtem uprawnienie do zachowa- Th e paper concerns issues related to the confi dentiality in the judical
nia w poufności informacji pozyskanych przez podmiot świadczący – administrative, criminal, civil and disciplinary procedures. Th e paper
poradę prawną i obywatelską na zasadach towarzyszących ochronie argues that in the absence of the State action and updating, legal clinics
tajemnicy zawodowej, a to z tego powodu, że zakres informacji po- can and should adopt old statutes to fi t new problems. Th e author also
zyskiwanych przez podmioty świadczące tego rodzaju poradnictwo claims that the clinical education creates socially constructive program
jest identyczny z tym, który pozyskuje radca prawny czy adwokat which motivates students to serve their clients in ethical way. But, ont
w toku zawodowych czynności. Nierównoprawna natomiast pozy- the other hand, the study discusses issues concerning the weakness
cja podmiotów świadczących asystę prawną w systemie bezpłatnego of legislative solutions. Th erefore one should stand for changes of the
poradnictwa prawnego i obywatelskiego jest oczywista na podstawie system of confi dentiality in the Polish judical – administrative, criminal,
wyżej przeprowadzanych analiz, zaś podmiotem, który na tym traci, civil and disciplinary procedures.
jest benefi cjent porady prawnej i obywatelskiej, którego status w za-
kresie ochrony jest uzależniony wyłącznie od faktu, czy korzysta Keywords:
z porady w systemie sieci bezpłatnego poradnictwa, czy z pomocy granting free legal aid, confi dentiality, legal clinics, clinical education,
profesjonalisty, gdyż zakres powierzanych wiadomości jest w oby- socially constructive program, weakness of legislative solutions, judical
dwu wypadkach identyczny. Ten swoisty, niczym nieuprawniony – administrative procedures, judical – criminal procedures, judical – civil
stan nierówności powinien być przez ustawodawcę usunięty. procedures, judical – disciplinary procedures

Streszczenie
Rozważania artykułu czynione są z  uwzględnieniem kryterium 6 www.kirp.pl, dostęp: 10.4.2014 r.
zakresu poufności relacji klienta i podmiotu udzielającego porady 7 Tekst jedn.: Dz.U. z 2012 r. poz. 572 ze zm.










Projekt „Opracowanie kompleksowych i trwałych mechanizmów wsparcia dla poradnictwa prawnego i obywatelskiego w Polsce”
28 współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34