Page 37 - KLINIKA-16-20-2014
P. 37
DEBATA ŚRODOWISKOWA


zatem temu, co stanowi o istocie informacji publicznej. W szcze- niana na wniosek. Udostępnianie informacji publicznej na wniosek
gólności zaś oparte one zostaną na przykładzie klinik prawa, aby następuje bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie
czytelniej rozróżnić to, co jest prawem obywatela – benefi cjenta do 14 dni od dnia złożenia wniosku. Odmowa udostępnienia informacji
poufności – od tego, co jest prawem obywatela do wiedzy, w jaki publicznej oraz umorzenie postępowania o udostępnienie informacji
sposób pożytkowane są środki na działania publicznej. następują w drodze decyzji. Do decyzji stosuje się przepisy Kodek-
su postępowania administracyjnego, z tym że: odwołanie od decyzji
Pojęcie informacji publicznej rozpoznaje się w terminie 14 dni, uzasadnienie decyzji o odmowie
W pierwszym rzędzie ustalić należy, czym jest i jak kształtuje się do- udostępnienia informacji zawiera także imiona, nazwiska i funkcje
stęp do informacji publicznej, by na tym tle ukazać obowiązki pod- osób, które zajęły stanowisko w toku postępowania o udostępnienie
miotów działających w systemie bezpłatnego poradnictwa prawne- informacji, oraz oznaczenie podmiotów, ze względu na których do-
go i obywatelskiego w tym zakresie. Na tle ustawy o dostępie do bra wydano decyzję o odmowie udostępnienia informacji.
informacji publicznej każda informacja o  sprawach publicznych Orzecznictwo wskazuje, że informacją prostą jest informacja, któ-
stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udo- rą podmiot zobowiązany może udostępnić w takiej formie, w ja-
stępnieniu i ponownemu wykorzystywaniu na zasadach i w trybie kiej ją posiada, zaś informacją przetworzoną jest taka, która musi
określonych w niniejszej ustawie. Każdemu przysługuje, z zastrze- być opracowana przez ten podmiot przy użyciu dodatkowych sił
żeniem wyjątków wskazanych w ustawie, prawo dostępu do infor- i środków, na podstawie posiadanych przez niego danych, w związ-
macji publicznej, zwane prawem do informacji publicznej. ku z żądaniem wnioskodawcy i na podstawie kryteriów przez niego
Od osoby wykonującej prawo do informacji publicznej nie wol- wskazanych, czyli innymi słowy informacja, która zostanie przy-
no żądać wykazania interesu prawnego lub faktycznego. Prawo gotowana „specjalnie” dla wnioskodawcy wedle wskazanych przez
2
do informacji publicznej obejmuje uprawnienia do: uzyskania in- niego kryteriów . Przesłankę „szczególnej istotności dla interesu
formacji publicznej, w  tym uzyskania informacji przetworzonej publicznego”, określoną w art. 3 ust. 1 pkt 1 DostInfPubU, należy
w takim zakresie, w jakim jest to szczególnie istotne dla intere- uznać za wypełnioną w sytuacji, gdy pozyskanie określonej infor-
su publicznego, wglądu do dokumentów urzędowych, dostępu do macji i jej upublicznienie leży w interesie nie tylko wnioskodawcy,
posiedzeń kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących ale także innych obywateli. Udostępnienie informacji publicznej
3
z powszechnych wyborów. następuje w formie czynności materialno-technicznej.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie słusznie również
Obowiązane do udostępniania informacji publicznej są wskazał, że pewne kategorie informacji w ogóle nie stanowią
władze publiczne oraz inne podmioty wykonujące zada- informacji publicznej, gdyż zaliczane są do tzw. dokumen-
nia publiczne, w szczególności: organy władzy publicznej, tów wewnętrznych , które mają charakter nieofi cjalny, roboczy,
organy samorządów gospodarczych i  zawodowych, pod- często podlegają zmianie i dotyczą jedynie spraw organizacyjnych
mioty reprezentujące zgodnie z  odrębnymi przepisami i porządkowych. Od dawna utrwalony jest pogląd, że wnioskiem
Skarb Państwa, podmioty reprezentujące państwowe oso- o udzielenie informacji może być objęte pytanie o określony stan
by prawne albo osoby prawne samorządu terytorialnego istniejący na dzień udzielenia odpowiedzi. Wniosek taki nie może
oraz podmioty reprezentujące inne państwowe jednost- zmierzać do inicjowania działań. Informacja ma charakter infor-
ki organizacyjne albo jednostki organizacyjne samorzą- macji publicznej, jeśli jest to informacja istniejąca i będąca w po-
4
du terytorialnego, podmioty reprezentujące inne osoby siadaniu organu . Jest nadto oczywiste, że ustawa o dostępie do
lub jednostki organizacyjne, które wykonują zadania pu- informacji publicznej nie może być i nie jest środkiem do wyko-
bliczne lub dysponują majątkiem publicznym, oraz osoby rzystywania w celu wystąpienia z wnioskiem o udzielenie każdej
prawne, w  których Skarb Państwa, jednostki samorządu informacji. Oznacza to, że zakres przedmiotowy ustawy wytycza
terytorialnego lub samorządu gospodarczego albo zawo- i obejmuje dostęp tylko do informacji publicznej, a nie publiczny
dowego mają pozycję dominującą w rozumieniu przepisów dostęp do wszelkich informacji .
5
o ochronie konkurencji i konsumentów.
W  określonym zakresie spraw natomiast zachodzi nega-
Prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu w zakresie tywna przesłanka skutkująca koniecznością wydania de-
i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji nie- cyzji odmownej na podstawie art. 1 ust. 1, art. 2 ust. 1
jawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych. w zw. z art. 5 ust. 2, art. 10, art. 14 ust. 2 i art. 16 ust. 1
Prawo to podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby DostInfPubU w zw. z art. 104, art. 105 i art. 107 KPA.
fi zycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Ograniczenie nie dotyczy
informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających zwią-
zek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia 2 Wyr. WSA w Białymstoku z 11.6.2013 r., II SA/Bk 230/13, http://orzeczenia.nsa.
gov.pl.
i wykonywania funkcji, oraz w przypadku, gdy osoba fi zyczna lub 3 Ibidem.
przedsiębiorca rezygnuje z przysługującego im prawa. 4 Wyr. WSA w Warszawie z 3.7.2013 r., II SAB/Wa 187/13, http://orzeczenia.nsa.
gov.pl.
Informacja publiczna, która nie została udostępniona w Biuletynie 5 Wyr. WSA w Białymstoku z 19.3.2013 r., II SAB/Bk 3/13, http://orzeczenia.nsa.
Informacji Publicznej lub centralnym repozytorium, jest udostęp- gov.pl.










Projekt „Opracowanie kompleksowych i trwałych mechanizmów wsparcia dla poradnictwa prawnego i obywatelskiego w Polsce”
36 współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41