Page 27 - Klinika nr 29-30 (34-35)/2020-2021
P. 27
DEBATA ŚRODOWISKOWA
do cesji wierzytelności o zapłatę ceny (wynagrodzenia) na rzecz wykonawcy zamówienia publicznego ukazują pewien „norma-
tego podmiotu, po czym ten pierwotny wykonawca zostaje zwol- tywny kompromis” pomiędzy względami elastycznego reagowania
37
niony z długu przez zamawiającego . Taka sekwencja czynności na zmieniające się uwarunkowania realizacji kontraktu a wymo-
38
jest równoznaczna z wstąpieniem przez nowego wykonawcę w ca- gami ochrony takich wartości jak uczciwa konkurencja na rynku
łość sytuacji prawnej pierwotnego wykonawcy. Zdaniem J. Jerzy- zamówień czy bezwzględnie obowiązujący charakter przepisów
kowskiego analogicznie należałoby oceniać sytuację faktycznego tej dziedziny prawa. Specyficzne uwarunkowania dokonywania
zaniechania żądania od wykonawcy pierwotnego realizacji zamó- odnośnych czynności cywilnoprawnych w umowach zawieranych
wienia . W ten sposób, choć w drodze kilku czynności prawnych w reżimie zamówień publicznych stanowią przejaw wciąż posze-
39
oraz działań faktycznych, osiągany jest w rzeczywistości ten sam rzającego się obszaru unormowań, gdzie instrumenty prawne
skutek co przy przejęciu długu, a to, jak już była o tym mowa, jest wywodzące się ( „zapożyczone”) z prawa cywilnego zmieniają,
dopuszczalne tylko w pewnych okolicznościach. Wobec tego, po- w pewnym stopniu, swój możliwy zakres zastosowań czy też treść,
dobnie jak w przypadku przejęcia długu wykonawcy, pod uwagę choć nie naturę prawną, pod wpływem dominujących zasad prawa
powinien być brany stan rzeczy, który obiektywnie nastąpił i spo- publicznego. Takie niewątpliwie ciekawe i złożone pod względem
wodował faktycznie udzielenie zamówienia podmiotowi niewybra- praktycznym obszary porządku prawnego powinny także znajdo-
nemu zgodnie z PrZamPubl. Charakteryzowane stanowisko polega wać stosowny odzew w praktyce działalności uniwersyteckich po-
więc na ogólnym uznawaniu dopuszczalności kumulatywnego radni prawnych.
przystąpienia do długu wykonawcy zamówienia publicznego, a tym
samym uznawaniu braku sprzeczności takiej czynności praw- Streszczenie
nej z nakazem art. 17 ust. 2 PrZamPubl (uprzednio art. 7 ust. 3 Artykuł prezentuje problematykę praktycznych aspektów prze-
PrZamPubl z 2004 r.) czy ogólniej ‒ z wymogami ochrony interesu kształceń podmiotowych po stronie wykonawcy umowy w sprawie
40
publicznego w udzielaniu i wykonywaniu zamówień . Towarzyszy zamówienia publicznego. Opracowanie to odnosi się do publicz-
temu jednak zastrzeżenie o możliwej sankcji nieważności odpo- noprawnych odrębności w zakresie przejmowania lub kumula-
wiednich czynności prawnych, których celem ostatecznie będzie tywnego przystępowania do długu wykonawcy zamówienia pu-
„podstawienie” innego wykonawcy w miejsce pierwotnego. Kumu- blicznego w stosunku do swobody dokonywania analogicznych
lacja dłużników będzie z pewnością dopuszczalna, jeżeli będzie od- czynności prawnych w powszechnym obrocie cywilnoprawnym.
powiadać pojęciu wewnętrznej reorganizacji wykonawcy. Ponadto Rozważania dotyczą wybranego problemu z wciąż poszerzającego
za dopuszczalne, w świetle aktualnej regulacji, należy uznać ku- się obszaru regulacji prawnej, gdzie instrumenty prawne wywo-
mulatywne przystąpienie do długu w sytuacjach analogicznych jak dzące się z prawa cywilnego zmieniają, w pewnym stopniu, swój
te, które uznano za uzasadniające przejmowanie długu wykonawcy możliwy zakres zastosowań lub treść, choć nie naturę prawną, pod
pierwotnego. Byłaby to więc alternatywa dla zmiany polegającej wpływem dominujących zasad prawa publicznego.
na przejęciu długu dotychczasowego wykonawcy lub na rozwiąza-
niu (odstąpieniu, wypowiedzeniu) umowy o zamówienie, co jednak Słowa kluczowe: przejęcie długu, kumulatywne przystąpienie
wymaga przewidywania takiej możliwości w dokumentach zamó- do długu, umowa w sprawie zamówienia publicznego, wykonawca
wienia sporządzanych na potrzeby postępowania. zamówienia publicznego, swoboda umów
Zakończenie Acquisition and cumulative accession to debt of
Różnorakie zmiany okoliczności występujące na etapie realiza- a public procurement contractor
cji zobowiązań umownych mogą czasem przemawiać nie tylko
za zmianą treści umowy, ale także za zmianami podmiotowymi, Summary
po którejś ze stron umowy, w szczególności jako alternatywa dla The article presents the issues of practical aspects of subjective transfor-
rozwiązania umowy z powodu nieprawidłowego wykonywania mations on the part of the contractor of a public procurement contract.
zobowiązania. Modyfikacje takie, objęte cywilnoprawną swobodą This study refers to the public-law differences in the taking over or cu-
umów, doznają pewnych szczególnych ograniczeń w PrZamPubl, mulative accession to the debt of a public contract contractor, in relation
wynikających ze specyficznych publicznoprawnych celów tej re- to the freedom to perform analogous legal actions in civil law transac-
gulacji. Przedstawione w artykule założenia co do dopuszczalno- tions. The considerations of the article concern a selected problem from
ści przejmowania oraz kumulatywnego przystępowania do długu the ever expanding area of legal regulation, where legal instruments de-
rived from civil law change, to some extent, their possible scope of appli-
37 Zob. art. 508 KC.
38 M. Kalina-Nowaczyk, Granice wyjątkowych zmian podmiotowych, Kwartalnik PZP cation or content, though not their legal nature, under the influence of
2008, Nr 4, s. 55. the dominant principles of public law.
39 J. Jerzykowski, [w:] M. Stachowiak, J. Jerzykowski, W. Dzierżanowski, Prawo, s. 625–
626.
40 Zob. G. Klich, Zmiana umowy w sprawie zamówienia publicznego, Warszawa Keywords: debt assumption, cumulative debt accession, public procu-
2016, s. 355. rement contract, public procurement contractor, freedom of contracts.
student.beck.pl
www.edukacjaprawnicza.pl 2(176) rok akademicki 2020/2021 23
14.06.2021 13:08
Klinika 29-30(34-35) 2020-2021.indd 23
Klinika 29-30(34-35) 2020-2021.indd 23 14.06.2021 13:08