Page 11 - KLINIKA-16-20-2014
P. 11
DOROBEK PORADNI


Edukacja kliniczna



we Włoszech na przykładzie


działania kliniki prawa na Università

K
Katarzyna atarzyna
Fur
Furman-Łajszczak*man-Łajszczak* degli Studi Roma Tre w Rzymie 1






We Włoszech obserwować można obecnie początki wdrażania idei edukacji klinicznej
w formie i na zasadach, na jakich kliniki prawa działają w Polsce od lat. W tej chwili
działa na terenie Włoch jedynie kilka uniwersyteckich poradni (m.in. w Brescii, Perugii,
Turynie, jak również Rzymie).
Doświadczenia zdobyte podczas wizyt studyjnych w Polsce, czy w Stanach Zjednoczo-
nych wiele osób zaangażowanych w budowanie włoskiego środowiska klinicznego oraz
sieci poradni próbuje przełożyć na organizację punktów poradniczych w swoim kraju.
W dalszym ciągu przed środowiskiem klinicznym stoi zadanie wypracowania standardów
działania i dalszej instytucjonalizacji poradni w ramach poszczególnych uniwersytetów.





Działalność poradni na Università delgi Studi Roma Możliwość międzynarodowej wymiany pracowników
Tre w Rzymie oraz studentów klinik prawa
Klinika prawa na wydziale prawa Università degli Studi Roma Tre Studenci, pracownicy naukowi oraz administracyjni uczelni wyż-
2
w Rzymie założona została w 2011 r. w ramach projektu: Labora- szych mają możliwość skorzystania z  szeregu stypendiów w  ra-
torio di teoria e pratica dei diritti, fi nansowanego przez Open Socie- mach powstałego w Unii Europejskiej w 1987 r. programu Era-
4
ty Foundations. W chwili obecnej poradnia działa w formie trzech smus , którego głównym celem jest wspieranie międzynarodowej
odrębnych sekcji, które zwane są klinikami: kliniki praw dziecka współpracy w obszarze edukacji wyższej państw Unii. Wybierając
– kierowanej przez Ettore Battelliego, kliniki praw konsumentów uczelnię goszczącą, warto zwrócić uwagę na fakt istnienia w  jej
– kierowanej przez Cecilię Paglietti, a także kliniki praw migrantów strukturze poradni prawnej. Możliwość obserwowania pracy po-
(w której pracach uczestniczyłam) – kierowanej przez Enricę Rigo. radni, uczestniczenie w rozmowach z klientami, prowadzenie zajęć
Ostatnia z wymienionych powyżej „klinik”, której pomoc skiero- dla studentów jest niewątpliwie doświadczeniem, które rzutować
wana jest do imigrantów oraz uchodźców, przyjmuje co roku oko- może bezpośrednio na pracę reprezentowanej przez daną osobę
ło 150 spraw. Z  organizacyjnego punktu widzenia podkreślenia poradni, np. może być inspiracją do wykorzystania nowej aktyw-
wymaga, że studenci przygotowują pisma, kserują dokumentację, nej metody dydaktycznej, jak również wprowadzenia nowych roz-
jednak ogromną rolę w  funkcjonowaniu poradni odgrywają ad- wiązań organizacyjnych.
wokaci, którzy prowadzą rozmowy z klientami, kierują sprawy do Warto więc próbować połączyć wyjazdy naukowe, staże czy na-
sądu oraz reprezentują klientów na etapie postępowań przed urzę- wet wyjazdy prywatne ze zorganizowaniem study visit w jednej
3
dami . Rola studentów jest więc w znacznym stopniu ograniczona z zagranicznych poradni. Możliwe jest również nawiązanie stosun-
w stosunku do działania polskich poradni. Swoją pracę na rzecz ków bilateralnych pomiędzy uczelniami, które potwierdza się zawar-
osób zagrożonych wykluczeniem społecznym w  ramach kliniki ciem umowy o współpracy umożliwiającej wyjazdy studyjne.
prawa adwokaci wykonują pro bono – ich postawa stanowi niezwy- * Autorka jest adiunktem w Klinice Prawa Uniwersytetu Warszawskiego, koordyna-
kle cenny wzór, do którego powielenia studenci niejednokrotnie torką Sekcji Redukcji Szkód, w ramach której studenci udzielają pomocy osobom
uzależnionym oraz żyjącym z HIV.
dążą w swojej karierze zawodowej. 1 Niniejszy artykuł powstał podczas pobytu na stypendium Erasmus Staff Mobility
– Training for HEI Staff at Enterprises and at HEI na Università degli Studi Roma
Każdego roku w  kursie klinicznym (w  każdej z  poszcze- 2 Tre w Rzymie w dniach 6–12.4.2014 r.
gólnych „klinik”) uczestniczy 20–30 studentów, którzy za 3 Zob.: http://www.uniroma3.it/news2.php?news=1214 (11.4.2014).
Z racji specyfiki spraw postępowania w dużej mierze toczą się przed tzw. sędzia-
zaliczenie zajęć otrzymują 7 punktów ECTS (ang. Euro- mi pokoju (wł. giudice di pace). Szerzej na temat instytucji sędziów pokoju oraz ich
pean Credit Transfer System ). Wielu z nich po zakończeniu kompetencji zob. m.in.: S. Giarrusso , Manuale Practico del giudice di pace. I prin-
cipi e la tecnica del processo di cognizione, Cedam 2002 oraz E Mattevi, F. Panizzo,
przedmiotu jest w dalszym ciągu zaangażowanych w po- C. Pongiluppi, Coordinato da L.Picotti I reati di competenza del guidice di pace,
Milano 2007.
moc potrzebującym –  starającym się o  legalizację swego 4 Polska bierze udział w programie od roku 1998. Więcej informacji zob.: http://
pobytu na terenie Włoch. www.erasmus.org.pl/odnosniki-podstawowe/o-programie (11.4.2014).

10 KLINIKA Nr 16 (20)/2014 www.fupp.org.pl
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16